AD-blacklist1

2012
jan.
05

Metró: még nincs fix nyomvonal

metro mfor.huÁtszeli vagy nem a Rákosmezőt a tervezett metró szárnyvonal? Az a biztos, hogy minden képlékeny. A BKK lapunknak elismerte: fix nyomvonal még nincs.


Kisebb vihart kavart laptársunk, az Urbanista.blog.hu metró témájú írása, amely az M2 és a gödöllői HÉV összekötését, illetve a vonal rákoskeresztúri leágazását taglalja. Mi kőbányai szemszögből néztük meg az egészet.


Bejelentés a szomszédban


Az előzményekről annyit, hogy a Tizenhetedik.hu portálon megjelent a következő meglepő hír még december közepén.
„Nagy Levente, a Budapesti Közlekedési Központ képviselője miközben utalt rá, hogy jövőre folytatódnak gyalogátkelőhely építések a kerületben, elmondta, hogy a legfrissebb döntések ismeretében 2014-ben akár meg is kezdődhet a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötése, illetve a metró rákoskeresztúri szárnyvonalának kiépítése. Jelezte, néhány hete megkapta a Budapesti Közlekedési Központ a nemzeti fejlesztési miniszter támogatását. Így két év múlva a megvalósíthatósági tanulmány teljes mértékben elkészülhet, s utána az Európai Unió Kohéziós Alapjának felhasználásával kezdődhet a megvalósítás.
(…) Emlékezetes, a Tizenhetedik Online videó-tudósításában láthatták nézőink, amikor Riz Levente polgármester a képviselő-testület novemberi ülésén elmondott tájékoztatójában arról beszélt, hogy a kettes metró-gödöllői HÉV összekötés, és az ehhez kapcsolódó rákoskeresztúri szárnyvonal kiépítéséhez szükséges megvalósíthatósági tanulmányt Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter (azóta már nem szakminiszter – a szerk.) levelében támogatásáról biztosította. Jelezte, első lépésben a kormány félmilliárd forintot fog a tervezésre biztosítani. Tegnap lényegében ezen információt erősítette meg Nagy Levente bejelentése.”


Kinek készül?


Az Urbanistán közöltekre Agócs Zsolt, a Kertváros önkormányzati képviselője – mellesleg a Rákos-patak és mező lelkes patrónusa – a Facebookon a következőket írta:
„Kőbánya csak részben, néhány cikkben kapott információt erről a fejlesztésről, véleményünket a mai napig nem kérték ki. Pedig, mint határ menti fejlesztéshez, nekünk is beleszólásunk van. A térkép jól szemlélteti, hogy a tervek szerint milyen meggondolatlan vonalvezetést terveztek. Csak az életet hagyták ki belőle! De élet nélkül kinek készül?
Egy nagy egybefüggő (pesti oldalon a legnagyobb) természetes zöldterületet vágna ketté a tervezett vonalvezetéssel a metró-pálya. A kőbányai kerületből utazni kívánók, bár elszenvedik az építkezéssel, valamint a természet-károsítással járó hátrányokat, rácsatlakozni közvetlenül nem, utazni csak átszállásokkal tudnának. Olyan veszélyeztetett élővilág van azon a területen, amely pótolhatatlan. A jelenlegi nehéz megközelíthetősége, átjárhatósága biztosítja páratlan, nagyvárosokra nem jellemző veszélyeztetett állat és növény fajok megtelepedését. A Rákos-patak közelsége lehetőséget ad a környéken élőknek a kirándulásra, természetjárásra. Terveink szerint többek közt hamarosan megépül a Pécelt a Dunával összekötő kerékpár- és gyalogosút. Ez a beruházás lehetővé teszi, hogy a fővárosból közvetlenül elérhetővé váljék a terület. Számos tájépítészeti szabadidős beruházást tervezünk ide. Még sok (hely szűke miatt nem részletezném) érv szól amellett, hogy ezt a nyomvonalat újra kell gondolni. A már kiépített, és még a nyolcvanas évek elképzelései szerint is a Rákos állomások irányába tervezték a bővítést (Fehér út, Kőbánya-felső, Rákos-állomás, Jászberényi út, Pesti út). Így Kőbánya is használni tudná a metrót, ami indokolt, hiszen a Jászberényi út bővítésének lehetősége korlátozott. Ez a vonal viszont Kőbányának is kedvezne, elővárosi gyorsvasút megépítése nélkül megkönnyítené a közlekedésünket.”


Még egyeztetni kell…


Nos, a 10kerkult.hu is tudakolódott a BKK-nál, és a nekünk elküldött válaszokból az derül ki, hogy még messze nincs lejátszva minden. Például a nyomvonal sincs tisztázva.
„A nyomvonal-változatok nem készültek még el, ez a tervezés egyik leglényegesebb kérdése lesz. A Rákos-mező keresztülvágása mellett nyomvonal alternatíva a körvasút melletti vonalvezetés is, amelyet a változatelemzés keretében hangsúlyosan vizsgálni fogunk” – szólt a BKK sajtóosztályának válasza. Az is elismerték, hogy Kőbányával még nem is egyeztettek a témában.
„Az előkészítés a XVII. kerületi önkormányzat által megrendelt előzetes megvalósíthatósági tanulmány alapján kezdődött. A most következő fázisban kerül majd a nyomvonal meghatározásra és készülnek el a tanulmánytervek. A vonal valóban érinti a X. kerület közigazgatási területét, ezért az önkormányzattal természetesen fel fogjuk venni a kapcsolatot akkor, amikor a tervek elérik azt a készültségi fokot, ahol a konkrét nyomvonalváltozatok már rendelkezésre állnak. Terveinkről azonban már ezt megelőzően fogunk konzultálni a kerületekkel, amennyiben a végleges pozitív támogatási döntés a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részéről is megszületik.”
Csak remélni tudjuk, hogy érdemi konzultáció lesz, és mindenkire tekintettel lesznek…

 

(fotó: mfor.hu)