AD-blacklist1

2019
feb.
11

Cifra krónika a Cziffra kurzusról

Írta: Oszvald György

KROO Cziffra C 051 leadA 2019-es Cziffra Fesztivál szervezői – a tavalyi sikereket értékelve – az idén is Kőbányára hozták a mesterkurzus modult. A háromnapos rendezvénynek a Kroó György Zeneiskola AMI ad otthont február 8-10-e között. Tudósításunk a második és harmadik nap érdekességeit foglalja össze.

 

 

Immár három nap tapasztalatait tudjuk összegezni, figyelembe véve azt is, hogy nem tudtunk részt venni valamennyi foglalkozáson. Annak viszont nagyon örülünk, hogy mindegyik kurzusvezető művész óráit sikerült megnéznünk; kinél többet, kinél csak egyet.

 Ez nagyban segítette, hogy megfogalmazhassuk: a résztvevő növendékek – egy-két esetben már végzett zongoraművész vagy tanár volt a konzultáló – alaposan felkészültek a munkára. Másfelől, a tanárok – kiindulva a műértelmezésből – górcső alá vették az adott darab érzelmi, dinamikai, ritmikai, technikai előadását. Adott esetben ütemről ütemre, hangról hangra elemezték a mű megkívánt előadásmódját.

 

   KROO Cziffra C 029Hogy ne csak általánosságban beszéljünk, néhány részletet azért feljegyeztünk.

   Muza Rubackyte egyik növendéke, Teremi Dárius (képünk), Liszt E-dúr legenda című opusát mutatta be. A művésznő folyamatosan jegyzetelt, nagyon elégedett volt a hallottakkal, s az előadás végén megjegyezte, hogy biztos benne, Dárius ismeri a mű szüzséjét. (A válasz igen volt.) Ennek ellenére olyan részleteket boncolgatott, hogy a kéz és az ujjak milyen szögben álljanak, milyen mozgást végezzenek az adott helyen. KROO Cziffra B 349Vagy arra is figyelt, hogy a felsőtest előre dőlése milyen legyen, ha dinamikát, érzelmeket kíván kifejezni.

 

   Balázs János például azt elemezte Farkas Botonddal (balra), hogy milyen viszonyban kell legyen a jobb és a bal kéz: „Ne kapkodjon a bal, akármit is csinál a jobb kéz” – hívta fel Botond figyelmét arra a részre, ahol a jobb kéz egy gyors kromatikus futamot hozott, miközben a bal egy adott ritmusképletet játszott. Más helyen az volt az utasítása, hogy „a dinamikát növeld, ne a tempót!”

 

    KROO Cziffra C 134A nagyon fiatal és kedves Sara Jovic esetében Falvai Sándor a dinamikai elemek megfogalmazását magyarázta (jobb oldali kép). Elmondta, szükséges megismerni a mű egészét, ezen belül „fel kell fedezni”, hogy hol vannak az ellenpontok, s ezek tempóját, hangerejét, ritmikáját kell nagyon pontosan megfogalmazni a zeneszerző által megkívánt hatás eléréshez.   

KROO Cziffra C 077Balázs-Piri Soma (balra) esetében meglepő javaslatot tett: arra kérte nebulóját, üljön hátrébb a zongorától vagy 5 cm-t, mert a közelség korlátozza a kezek mozgását.

   Soma teljesítette a kérést, s a játéka érezhetően könnyedebb lett.

 

   KROO Cziffra A 143Dráfi Kálmán tanár úrnál pedig Remenyik Balázs játékát elemezte egy Chopin darab előadása nyomán (jobb oldali kép). Kiemelte, hogy Balázs előadásában „lusta” a ritmika. Értve ezalatt a kevésbé hangsúlyos megszólaltatást, a staccato hiányát, ebből következően a megfelelő ritmizálást. Mivel éppen a feszes ritmikát hiányolta, alaposan kivesézték a staccato hatásos megszólaltatásánál mind a billentés módját, mint annak dinamikáját. (staccato: szaggatottan - olyan előadásmódot jelent, amikor a jelölt hangokat egymástól kis szünettel elválasztva játsszák – a szerk.)

 

*

   Jóllehet, Dráfi tanár úrnak a délután folyamán még órái voltak a Zeneakadémián, jutott néhány perc ideje arra is, hogy a vasárnapi, utolsó növendékkel befejezett órája után értékelje a mesterkurzus három napját.

 

   – A tanár úr tavaly is a kurzust vezető tanárok között volt, s annak a tapasztalatait is figyelembe véve, hogyan látja az idei mesterkurzust? Hogyan minősítené a résztvevőket, milyen általános kép alakult ki önben a tudásukról, felkészültségükről? Milyen nehézségekkel kellett önöknek, mint kurzusvezetőnek megküzdeni?

   – Szerintem egy nagyon jó, magas színvonalú kurzust zártunk, nagyon tehetséges résztvevőkkel. Tetszett, hogy széles volt az életkori skála: a tizenévesektől a felnőttekig terjedt a pályázók köre. (Kovács-Szőcs Benedek éppenséggel pénteken ünnepelte 12. születésnapját. -a szerk.) Természetesen, ezért azt is igaz, hogy a felkészültség, a tapasztalat már kész, profi előadókat is felszínre hozott, de akadtak jó színvonalon, de még nagyon kevés gyakorlattal rendelkező pályázók is. A magam részéről nagyon elégedett vagyok, nagyon jól lehetett dolgozni, s éppen az igazolta a növendékek tehetségét, hogy könnyen és gyorsan vették, megértették és beépítették a játékukba az instrukciókat. A játékuk, az előadásmód kézzel foghatóan megváltozott az óra végére.

   Az ilyen szerkezetű kurzusoknak – minden pozitív elemük mellett is – egy hátránya van: rövid a foglalkozásra szánt egy óra. Alapvető dolgokat tudunk ugyan tisztázni, de olyan részletek részletek elemzésébe, melyek hosszabb távra szólnak, nem tudunk, de nem is szabad belemenni. Higgye el, néha egy-egy hang vagy ütem kidolgozása akár napokat is igénybe vehet! Peresze, a nagyobb létszámú, rövid időtartamú kurzusokra szép számmal van példa, jómagam Japánban már több alkalommal is vezettem hasonló foglalkozásukat.

 

KROO Cziffra C 015

 Teremi Darius zongorázik

 

   – Hogyan készülnek fel önök, a tanárok a növendékekből? Azt láttam, hogy megmondja a diák, milyen darabot hozott, s önök azonnal képben vannak, fejből játsszák a kifogásolt részeket, bemutatva a helyes megfogalmazást. Milyen nagy az önök repertoárja?

   – Először is azt mondanám, más dolog koncertező művésznek lenni és megint más feladat tanárként segíteni a művészeket. Amíg egy turnézó zongoraművész repertoáron tart harminc vagy akár száz darabot is, tökélet6esen megfelel a céloknak. Neki ez a dolga! Nálunk, ezzel szemben ezres nagyságrendű opus illik ismerni ahhoz, hogy fennakadás nélkül tudjuk a helyes irányba terelgetni az előadókat. Tehát, a felkészülés bevett, hétköznapi értelmezése szerint nem tudunk, és nem is kell felkészülni. Ez a tevékenység maga a tömény szakma. Aki kurzuson is tanít, az átlagon felüli ismeretekkel rendelkezik. Az ehhez szükséges ismeretek, a rutin, a tapasztalat, évtizedek munkáját takarja. Hozzá teszem, azért az is igaz, hogy abból lesz a jó tanár, aki a koncertpódiumon is megállja a helyét!

   Nagyön örülök, hogy újra részese lehettem e különleges mesterkurzusnak, nagyon jól éreztem mag a három nap alatt.

 

*  

   Végül, s legyen ez a beszámolónk slusszpoénja, a Csőke nővérek sztorijával szeretném keretbe foglalni a Cziffra mesterkurzust. Első írásunkban Csőke Noémit mutattam be, ám gyorsan kiderült, hogy nővére, Andrea is résztvevője a kurzusnak. Miután befejezte óráját Balázs Jánosnál, azonnal bekapcsoltam a diktafont egy staccato hangsúllyal, hogy molto allegro rögzítsem a legfontosabb tudnivalókat Andreáról (képünkön Balázs Jánossal).

  

   KROO Cziffra B 165A húgod jelenleg Kecskeméten tanul, rólad mit kell tudni e téren?

   – Én már befejeztem a tanulmányaimat. A Szegedi Tudományegyetemen, a Zeneművészeti Kar zongora tanszakán a zongoraművész master diplomát, majd tanári diplomát szereztem, ezután Budapesten, Gulyás Márta tanárnőnél egy speciális kurzuson vettem részt kamarazene szakirányon. Tavaly szeptembertől a dunakeszi Farkas Ferenc Művészeti Iskola zongoratanára vagyok.

   – Nem fordult meg a fejedben, hogy koncertművészként járd a világot, és arass sikereket?

   – Igazából, ez furcsa dolog. Sokan vannak úgy, hogy művésztanárként másodlagossá válik a koncertezés. Én szeretném a zongorázást a pódiumon is művelni, nincs szándékom csak tanárnak lenni. A mikor és hogyan jelenleg még nem foglalkoztat.

   KROO Cziffra B 196Volt-e alkalmatok korábban, hogy együtt gyakorolj a húgoddal?

   – Nagyon ritkán adódott ilyen alkalom, mert mindig másfelé voltunk, máshol tanultunk. De a jövőt tekintve vannak terveink…

   – ...csak nem egy kétzongorás koncertre vagy négykezes Csőke-show produkcióra gondolsz?

   – Az sincs kizárva, konkrétumok még nincsennek, csak a közös előadás tervezéséig jutottunk.

   – A négy tanáros „körforgalomban” te is mindenkinél bemutatkoztál. Kinél volt a legizgalmasabb, hol „szenvedtél” leginkább?

   – Igazából egyik tanárnál sem szenvedtem, ha arra gondolsz, hogy nehéz volt a közös munka. Jóllehet, más dolgokra hívták fel a figyelmem, mégis úgy látom, egy irányba mutatott mindegyikük szándéka: a választott mű – Chopin: F-moll ballada – előadásának minőségét igyekeztek több oldalról elemezni, javítani. Megpróbálom megfogadni a tanácsaikat, biztos vagyok benne, lesz mit feldolgoznom. Egyébként pedig a légkör ismerős, még azt sem mondhatom, hogy izgultam, hiszen harmadik alkalommal veszek részt ezen a kurzuson; a húgom lekörözött, ő már negyedszerre gyűjti a tapasztalatokat.

   – És akkor az egymillió forintos kérdés: hallottad, láttad Noémi játékát. Tetszett-e a produkciója, elégedett vagy-e vele?

   – Igen, nagyon ügyes volt!   

                                 

cikkünkhöz képgalériák tartoznak. A második nap képei ITT , a harmadiké pedig ITT tekinthetők meg.

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

Az oldal minden tartalma ingyenesen hozzáférhető, de előállításuk pénzbe kerül.

tamogatas