AD-blacklist1

2023
ápr.
04

Agyagképek, szobrok, textilképek

Írta: Oszvald György

alap leadHarmadik alkalommal állítja ki munkáit a Tényi Katalin – Horváth György képzőművész duó, mely kiállításnak a Párbeszéd címet adták. Ezúttal a FSZEK Kőbányai könyvtára adott helyet a textil- és agyagképeknek, kisplasztikáknak. A megjelent érdeklődőket Wallner Andor könyvtárvezető köszöntötte.

 

 

   A páros kiállítás nem előzmények nélküli. Az első közös tárlatot – az Óbudai Hegyvidékiek Egyesülete szervezte 2021. novemberében – egy tesztelésnek is lehet tekinteni, hiszen akkor éppen azt magyarázta a két művész, hogy tetszik nekik ez a fajta közös gondolkodás, és nem lehetetlen, hogy alkalmanként később is dolgoznak majd együtt. Nos, ez megvalósult, tavaly októberben Kőbányán, a Köszi Kő-Cafe galériában mutatták meg közös gondolkodásuk eredményét. Most pedig a Kőbányai könyvtárban egy többségében új művekkel frissített anyaggal ismerkedhettek a megnyitón résztvevők, később pedig mindazok, akik ugyan a Gutenberg-galaxis miatt érkeztek a könyvtárba, de kíváncsiak lettek a két művész kiállítására is.

 

   Az első közös tárlaton a kiállítást megnyitó Kun J. Viktória alapvető gondolatot osztott meg a közösködésről: „A változások az új impulzusokkal, a találkozásokkal, a látvánnyal jönnek, s ez által gazdagodik az alkotó belső világa, amit szeretne megmutatni.”

 

   Megnyitómban – megtiszteltetés volt, hogy második alkalommal is bizalmat kaptam a két művésztől – erre a változásra próbáltam reagálni. Megjegyzem, hogy sajnálatos módon, Tényi Kati más hivatalos elfoglaltsága miatt nem tudott jelen lenni. Persze, ez semmit nem von le textilképei nagyszerűségéből, egyediségéből.

   Hogy ki mit minősít a változást létrehozó effektusnak, döntse el ő maga. Nekem az volt az újdonság, hogy a Kő-Café kiállításához képest nem csak a képek lógtak a falon, hanem az, hogy – kihasználva a nagy felülettel bíró tárolósort – Horváth Gyuri kisplasztikái új értelmezést adtak a közös kiállításnak.

 

   HGY TK 014Szeretném kiemelni, hogy a textilkép és az alá elhelyezett szobor, szoborcsoport nemcsak külön alkotásként, hanem egy összetartozó kompozícióként is értelmezhető. Erre az egységre az egy alkotásként is kezelhető, az Uránusz a Vízöntőben című Tényi-művet és az alatta lévő Ölelkező szerelmesek szoborcsoportot hoznám példának.

   Jóllehet, a párok összeborulása statikus, mégis azt mondom, hogy egy-egy pár ölelésének megörökített egyetlen pillanata dinamikus, hullámzik, árasztja az érzelmeket.

   Tegyük ehhez hozzá a textilkép kavargását, a Vízöntő hullámainak ölelését a Naprendszer hetedik bolygója körül. Katinál az érzelmi hatást ráadásul még a színek kavalkádja is erősíti.

   Így lesz a két különböző darabból egyként is értelmezhető – a közös gondolkodás eredményét tükröző – műalkotás. Ezt a párosítást, az agyag és a fonalak összefonódását, a kiállítás több művénél is értelmezni lehet – benne az nóvummal, az alkotó művész belső világának gazdagodásával.

   HGY TK 027

   Gyuri esetében még egy dolgot szeretnék kiemelni!

   A kezdetekben, az első kiállításain kevésbé volt jellemző az élénk színek használata – eltekintve egy-két kisplasztikától.

   A jelen kiállításon kiemelkedően kirívó a Fiatal magyarok című csoportos kompozíciója.

   A harsány színek mellett – amik lehetnek egy jelenkori trend megnyilvánulásai is – figyelemre méltó a srácok tarása. A pózok – egyenként és az összhatásban is – leginkább a nihilt, a céltalanságot közvetítik.

 

   A változáshoz, az új impulzusokhoz még egy dolog tartozik. Horváth György egy új arca, hogy Rárósi Emese (ének) és Földi Gergő (gitár) duóját egy hagyományosan a cigány folklórból jól ismert kanna használatával tette színesebbé, így egyedivé.

 

HGY TK 089

 

   Zárszóként pedig azt mondhatom, hogy a két művész „párbeszédéből” egy teljesen egyedi diskurzus jött létre.

 

   A kiállítás április 30-ig tekinthető meg a könyvtár nyitva tartási idejében.

 

   A cikkhez képgaléria tartozik – ITT

fotó: 10kerkult.hu/OGY