AD-blacklist1

2013
máj.
28

Változott itt valami?

Szeretném tudni, hogy a Budapesti Közlekedési Központ vajon miért is jött létre? Biztosan nem azért, hogy a fővárosi tömegközlekedés általános helyzete – az utaskiszolgálástól kezdve, a tájékoztatáson át a konkrét városi közlekedésig – javuljon.


Annak a sajátos magyar felállásnak az elemzésétől, hogy egyszerre van egy BKV és egy BKK úgy, hogy minden olyan húsba vágó kérdésről, ami korábban a BKV-hoz tartozott az most a BKK-hoz került át, és ennek ellenére szinte kiüresítve is megmaradt az „anyacég”, kivételesen eltekintenék. Lényeg: ennek így semmi értelme. Vagy az egyik legyen talpon, vagy a másik.


Hanem a többi „szektor” állapota szánalmas. És ezt gyakorlott „tömegközlekedőként” naponta tapasztalom.
Hogy úgy mondjam, elég nagy arcátlanság kell ahhoz, hogy központilag minden utast potenciális bliccelőnek, másként nézve, bűnözőnek tekintsenek. Ugyanis másképp nem tudom értelmezni azt, hogy a BKK ellenőrei (vagy a BKV-é?) vércseként csapnak le a járműre felszálló utasokra, meg sem várva azt, hogy a zseb vagy a táska mélyén rejtőző jegyüket előkotorják és kilyukasszák. Ha a felszállás utáni és az elindulás utáni első másodpercben már nincs érvényesítve a biléta, már büntetéssel fenyegetnek. Tolerancia, türelem, kedvesség? Ugyan már…


Aztán ott van a menetrend, egyfelől, mint tájékoztatás alapja. Hosszú ideig a BKV honlapján volt elérhető az összes járat menetrendje – világosan, áttekinthetően, könnyen kezelhetően és elérhetően, ahogy az egy felhasználóbarát internetes felülethez illik. Aztán valamelyik okos ember a BKK-n belül a homlokára csapott azzal, hogy „ideje fejleszteni”, és ennek címén a menetrendeket szinte átrakták a BKK weboldalára. De ha csak ez lenne a gond! Egyrészt „eldugták”, alig lehet megtalálni a menüpontot, másrészt több lépésben lehet elérni egy adott járat indulását. Már ha egyáltalán el lehet: elég gyakran fordul elő, hogy meg se jelenik…


Másfelől a menetrend, ugye, amolyan szentírás, amit a járműveknek illik betartani. Nem kétlem, hogy a többség ennek megfelelően szeli az utakat, de akad egy látványos kisebbség, amelyik sportot űz abból, hogy eltérjen az időpontoktól. Például a Kőbányán is áthaladó 95-ös busz; az utóbbi egy-két évben csak néhányszor fordult elő, hogy a jelzett időpontban érkezett volna valamelyik a megállóba. De ugyanez elmondható az „új” 9-esről is: Kőbányáról Óbudára sokkal tovább tart az út, mint ahogy eredetileg feltüntették.
Ennek két oka lehet: vagy sofőri hanyagság, vagy, hogy a menetrendek tervezői nem számították bele a menetidőbe a budapesti főutak hétköznapi rendszeres zsúfoltságát, a közlekedési lámpák „megfogó” hatását. Magam kíváncsian várom a jó előre beharangozott FUTÁR-t. Elég szkeptikus vagyok…


És akkor még olyan alapdologról nem is szóltam, mint a megtett úttal arányos díjfizetés. Mert az nonszensz, hogy például a 95-ös buszon három megállóra is 350 forintos jegyet kell venni és a végállomástól végállomásig való utazásra is. Tudom, egyszer lesz a csipkártyás „jegy”. Csak látnám már valami nyomát…


Persze ellenpontként ott van a buszcsere. De ezért hadd ne kelljen már hozsannázni! Egy városi közlekedésért felelős társaságnak alapfeladata, hogy korszerű eszközöket járasson. Ezért dicséretet várni olyan, mintha a bolti eladó hátba veregetést várna azért, mert oda adta a pult mögül nekem a kenyeret. Kérem, az a dolga, hogy kiszolgáljon!
Szóval tényleg szeretném tudni, mitől is más Budapesten a tömegközlekedés azzal, hogy a BKK az új szent tehén?