AD-blacklist1

2015
már.
06

Vissza a kommunista időkbe

szakmunkasA szakképzés tervezett átalakítása a kommunista munkaerő-tervezés gyakorlatára hasonlít leginkább, amely különböző érdekek mentén egyre többeket terel rossz képzésbe – véli az oktatáskutató. Nem igaz, hogy kevés a szakmunkás, a baj az, hogy a végzetteknek csak az egyötöde helyezkedik el a saját szakmájában.

 

 

,,Képzeljünk el egy autógyárat, ahol a gyártás végén kikerült kocsiknak csak a 20 százaléka működne autóként, a többi vagy nem működik, vagy valami egészen más funkciója lenne. Erre ez a gyár a termelékenység javítása érdekében még több autót gyártását határozza el.
Bár minden hasonlat sántít egy kicsit, mégis ez juthat eszünkbe a kormány legújabb – az előző években hozott saját intézkedéseit is felülíró – oktatási tervezetei kapcsán. Ezeknek az elvi alapja most is a miniszterelnök (és e témában komoly tanácsadója, az iparkamarai elnök), és a szakképzésért felelős államtitkár által gyakran hangoztatott „túl sok a diplomás és túl kevés a szakmunkás”- elképzelés.


A munkaerőpiaci elemzések mind cáfolják ezt a mítoszt, a kormány mégis ragaszkodik hozzá, és megoldási lehetőségeket is felvázolt. Ezt szolgálta a 2010 óta bevezetett összes közoktatási - és különösen a szakiskolai átalakítás. Ez utóbbinak része volt többek között, hogy négyről három évesre csökkentette a képzést, szinte lenullázta a közismereti tartalmakat (heti 5-6 órára!), a gyakorlati képzésre helyzete a hangsúlyt, az szakképzést kiemelték a közoktatásból és a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz rendelték. (...)
A szakiskolai koncepcióban több helyen is szerepel egy adat, amit a hangzatos kommunikációk során jótékony homály övez: Magyarországon a tanult szakmában elhelyezkedés aránya mindössze 20 százalékos. Azaz csak minden ötödik gyerek helyezkedik el - a szakunkás bizonyítvánnyal a zsebében - a saját szakmájában. (...)
Mint Mártonfi György oktatáskutató a hvg.hu-nak elmondta, az alapkérdés valóban az, hogy mit tudunk csinálni a 7.-8. évfolyammal. A kompetenciamérésekből ugyanis az derül ki, hogy az általános iskola utolsó két évfolyama gyakorlatilag funkcionálisan nem működik, a szakiskolába bekerülő gyerekek ezen évek alatt sem matematikából sem szövegértésből semmit nem fejlődnek, ők ellátatlanok maradnak. A közoktatás nem tud mit kezdeni a rosszabb tanulókat, az alsó egyharmaddal."


Részletek a hvg.hu-n