AD-blacklist1

2014
okt.
24

Rangos elismerés a kémiatanároknak

Írta: Oszvald György

kemia-dij 013leadIdén újabb négy kémiatanár vehette át kiemelkedő szakmai munkásságáért „A Magyar Kémia Oktatásért-díjat”. A nívós elismerést a Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémia Oktatásért háromtagú kuratóriuma évente ítéli oda olyan középiskolai és általános iskolai kémiatanároknak, akik évtizedeken át tartó áldozatos munkájukkal jelentősen hozzájárulnak a magas színvonalú szakképzéshez.

 

 

Az idén 16. alkalommal megrendezett díjátadó ünnepséget október 16-án a Magyar Tudományos Akadémia könyvtárában tartották meg. A környezet alapjában biztosít egy emelkedett hangulatot, melyet a Richter minden évben egy rendkívül igényes műsorral tetéz. kemia-dij 030Az idén Kubik Anna Kossuth-díjas színművész mellett (Jean-Jacques Rousseau: Emil című művének nevelésről szóló gondolatait tolmácsolta) két fiatal tehetség, Razvaljajeva Anasztázia Junior Príma díjas (2011) hárfaművész és Környei Miklós Fischer Annie-ösztöndíjas gitárművész (képünk) pazar hárfa-gitár kettős jelezte az igényességet, s tette emlékezetessé a díjátadót.

   2014 a reformáció éve, így a zenei betétek a korra jellemző késő-reneszánsz műveket szólaltattak meg, Rousseau gondolatai pedig a nevelés, oktatás fontosságát támasztják alá.

   Az ünnepség háziasszonya Radványi Dorottya televíziós műsorvezető volt.

 

A díjazottakat, dr. Lőw Miklós, az alapítvány kuratóriumának elnöke, majd dr. Pellioniszné dr. Paróczai Margit köszöntötte.

   kemia-dij 055Lőw Miklós azt hangsúlyozta, hogy bár napjainkban a kémia nem örvend nagy népszerűségnek – sokan például a kémiát tartják a környezetszennyezés okának – ennek ellenére új anyagokat ad az emberek kezébe, s tudni kell, hogy maga tudomány nem dönt ezek alkalmazásáról. Ez a felhasználók felelőssége. Ugyanakkor a fenntartható fejlődés okán folyamatosan szükség lesz magas szintű kémiai ismeretekkel rendelkező szakemberekre. – A XXI. században mindenkinek rendelkeznie kell olyan kémiai alapismeretekkel, melyek képessé teszik arra, hogy tudatosan bánjon a mindennapi életben a kezébe kerülő anyagokkal, hatékonyan óvja környezetét és egészségét – mondta.

  Éppen ezért nagy feladat és felelősség hárul a kémiát oktató tanárokra, akik a jövő környezettudatos és felelős szakembereit nevelik.

   Pellioniszné asszony (fenti képen) kiemelte, a Richter Gedeon Nyrt. alapjában gyógyszergyár, ezért a kémia nagyon fontos a tevékenységében. – Nagyon örülünk, amikor nagy tudású, felkészült és szorgalmas diákokkal találkozunk. Örülünk annak is, amikor elmondják emlékeiket felidézve, hogy a kémia tanáruk hatására választották ezt a tárgyat, s erre építve képzelik el a jövőjüket – mondta nem kis büszkeséggel. Hozzátette, a kémia tanár nemcsak a tantárgyat tanítja meg a diákoknak, de egyfajta életszemléletet is ad nekik. – Bizonyíték erre, hogy a díjazott tanárok egykori diákjainak visszaemlékezései nem egyszer könnyet csalnak a jelenlévők szemébe – utalt a pedagógusok munkájára.

 

A 2014. évi díjazottak

 

kemia-dij 069-kovacsne   Kovácsné Malatinszky Márta, a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma kémiatanára. 1978-ban szerzett kémia-fizika szakos diplomát a debreceni Kossuth Lajos Tudomány Egyetemen. Iskolájában 1996 óta vezető tanárként dolgozik. Tanítványaival szemben igényes, pedagógusként határozott értékrendet közvetít, ugyanakkor humánus, megértő és védelmező. Célja, hogy tanítványai hétköznapokhoz köthető, stabil alapokat szerezzenek. Diákjainak felvételi aránya kémiából 95%-os.  Az Irinyi János középiskolai tanulmányi versenyeken diákjai hosszú évek óta szerepelnek az országos döntőben. A Curie kémiai versenyben is volt már győztes tanítványa.

   A tanárnőt dr. Kalmár József egyetemi tanársegéd, egykori diákja köszöntötte.

 

   kemia-dij 092-karpatineKárpátiné Prokai Gabriella Hevesről, a Hevesi József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Körzeti Tagiskolája kémiatanára. 1978-ban szerzett matematika-kémia szakos diplomát az egri Ho Si Minh Tanárképző Főiskolán, s ettől az évtől tanít a hevesi általános iskolában. Tanítványai sikeresen szerepelnek a hazai kémiai tanulmányi versenyek helyi és országos fordulóin, a Curie emlékverseny döntőjében 2004 óta ötször értek el első helyezést, és további kilenc diákja volt ugyanitt döntős. Több más tanulmányi versenyen is az első tízben végeztek tanítványai. Tanítói munkája mellett kilenc szervezi a Curie verseny területi fordulóját. Harminchat éves pályafutása során kiemelkedő szakmai tudásával önzetlenül, tiszta szívből rendkívül sokat tett a kémia megszerettetéséért, a tanulók tehetségének fejlesztéséért.

   A tanárnőt Balázs Bence, a budapesti Fazekas Gimnázium 9. évfolyamos diákja, volt tanítványa köszöntötte.

 

   kemia-dij 105-kutasiKutasi Zsuzsanna, a Boronkay György Műszaki Szakközépiskola, Gimnázium és Kollégium, Vác kémiatanára. 1981-ben szerzett vegyészmérnöki diplomát a Veszprémi Vegyipari Egyetemen, majd 1991-ben mérnöktanári diplomát a BME-n. 1981 és 1994 között a Tungsram Rt-nél dolgozott kutatóként, jelenlegi iskolájában 1994 óta tanít. Sok energiát fordít arra, hogy felkeltse diákjai érdeklődését a kémia iránt. Az érdekes, sok kísérlettel tarkított órái mellett a tehetséggondozás sokféle formáját valósítja meg, háziversenyeket szervez több tantárgyból, OKTV-re, emelt szintű érettségire készíti fel tanulóit. Versenyekre jár diákjaival és neves külső előadókat hív meg az iskolába. Lelkiismeretes munkája eredményeként diákjai kiemelkedő sikerekkel szerepelnek a tanulmányi versenyeken. Egyik diákja bronzérmes lett 2013-ban a Mengyelejev Nemzetközi Diákolimpián. Nagy szerepe van abban, hogy a gimnáziumban vegyész környezetvédő vízgazdálkodási szak indulhatott.

   A tanárnőt volt diákja, Debreceni Ádám, az ELTE matematika szakon I. éves és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem II. évfolyamának információs technológia-bionika szakos hallgatója köszöntötte.

 

kemia-dij 126juhasz   Juhász Attila, a Herman Ottó Gimnázium, Miskolc kémia tanára. A debreceni KLTE matematika-kémia-számítástechnika szakán 1991-ben szerzett diplomát, ugyanezen évtől a Herman Ottó Gimnázium tanára.  2000-től 2007-ig Miskolc középiskolai szaktanácsadója kémiából, majd 2003-ban oklevelet szerez a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közoktatási vezető szakán is. 2004-ben elvégezte a Képzők képzése – felkészítés a kémia tantárgy kétszintű érettségijének lebonyolítására pedagógus továbbképzési programot, majd részt vett a kollégák továbbképzésében. 2008-tól a kémia érettségi feladatsorok végső lektorálását végzi. Kiemelkedő fontosságú feladatának tekinti a tehetségek gondozását, versenyeztetését. A kémia OKTV-n kilenc diákja jutott országos döntőkbe, s más országos kémia versenyeken is kiváló eredményeket, többnyire dobogós helyeket érnek el tanítványai.

   Sós József, a Semmelweis Egyetem gyógyszerésztudományi karának első éves hallgatója köszöntötte volt tanárát.

 

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 


Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémia Oktatásért


   Az alapítvány 1999-ben a Richter Gedeon gyógyszercég kezdeményezésével jött létre azzal a szándékkal, hogy a vezető hazai gyógyszergyártó vállalat a magyarországi kémiaoktatásban és az azzal kapcsolatos ismeretterjesztésben közvetlenül vállalhasson támogató szerepet. Az alapítvány feladatai közé tartozik többek között a kémia oktatásában kiemelkedő eredményeket elérő tanárok elismerése és díjazása. Az alapítvány „A Magyar Kémia Oktatásért-díjjal” közép- és általános iskolai kémiatanárok kiemelkedő munkáját jutalmazza. Az alapítvány céljainak megvalósítása érdekében három tagból álló kuratórium működik.

   A Richter Gedeon Nyrt. társadalmi felelősségvállalása jegyében kötelességének érzi, hogy lehetőségeihez mérten támogassa a közösségi célokat: tevékenységéhez kapcsolódóan az oktatást és az egészségügyet támogatja.