AD-blacklist1

2018
máj.
18

Tehetségfejlesztés a gyakorlatban

Írta: Oszvald György

Maszoka tehetsegnap 993leadA Mászóka Óvoda nyolcadik alkalommal megrendezett tehetségnapján vett részt szerkesztőségünk április 27-én. Az óvoda vezetői több X. és XVII. kerületi óvoda képviselőinek, szülőknek, s meghívott vendégeknek mutatták be, milyen módszerekkel érik el sikereiket a tehetséges gyerekek felfedezésében, adottságaik kibontakoztatásában.

 

A vendégeket Forintos Ilona óvodavezető köszöntötte, s nyitotta meg a tehetségnapot. Bemutatta a tehetségműhelyek mentorait, majd röviden ismertette a különleges, nevelés nélküli munkanapon tartott rendezvény programját.

 

   Maszoka tehetsegnap 037Az óvoda tehetségprogramját Oroszné Schöffer Margit tehetségkoordinátor (képünk) taglalta. A történet 2011-re nyúlik vissza, amikor is a Tehetségsegítő Tanács tehetségponttá nyilvánította az óvodát. A munkát a heti két alkalommal megtartott Varázsműhellyel indították. Az ősz folyamán a Csilingelők, majd a Perpetuum Mobile csoportok is beindultak.

 

   Közel egy év telt el, mire megértek a feltételek, hogy egy újabb, a Furfangosok csoport is elinduljon. Ez a csoport a táblás játékok és a sakk logikai műhelye lett. A fejlődést akár gyorsnak is mondhatjuk, hiszen 2013. szeptemberétől már az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címmel büszkélkedhettek. Ezt újították meg 2017-ben.

 

   – Programunk egyik legfontosabb célkitűzése, hogy kiemelkedő képességű, kreatív gyermekeket fedezzenek fel, megfelelő módon fejlesszék személyiségüket. Ennek során igyekeznek olyan tanulási helyzeteket teremteni, amelyek a gyerekek amúgy is széles érdeklődési körét kielégítik, s tovább bővítik – magyarázta.

 

   A továbbiakban a tehetségek azonosításával, a tehetségműhelyek valamelyikébe történő beválogatás szakmai kérdéseit osztott meg a vendégekkel.

      

Maszoka tehetsegnap 227varazs

  Varázs műhely

 

Maszoka tehetsegnap 497csilingelo

  Csilingelő műhely

 

A Mászóka Óvodába jelenleg 53 gyerek jár, az egyes csoportok létszáma pedig a következő: Csilingelő: 10 fő, mentoruk Bakáné Kovács Márta; Varázs: 7 fő, a mentor Kovács Attiláné; Furfangosok: 11 fő, mentoruk Mátyusné Szabó Beáta; Perpetuum: 14 fő, mentoruk Oroszné Schöffer Margit.

Maszoka tehetsegnap 952pe3rpetuum

  Perpetuum műhely

 

   Az egyes csoportok heti egy alkalommal tartanak foglalkozást, vezetőik éves munka- és fejlesztés terv alapján dolgoznak a gyerekekkel. A fejlődést fél évente értékelik.

 

Maszoka tehetsegnap 1058furfangosok

  Furfangosok műhely

 

   A csoportok bemutatkozás egy „egyedi, élő prezentációval” indult. A vendégeknek több, korábban az óvodába járó fiatal mutatta meg, hol is tart tehetsége egy, két- vagy több évvel az óvodáskor után.

   Maszoka tehetsegnap 060Ez alól kivétel volt Kovács Fruzsina (képünk), aki három és fél éve jár az óvodába, jelenleg nagycsoportos. Könnyen memorizál, szívesen ad elő, improvizál meséket, s vállal szerepet a dramatizálásokban; többnyire ő mondja a köszöntőket az óvodai rendezvényeken. Több műhelynek is tagja. Most egy verset mondott a csiga-bigáról.

 

   Maszoka tehetsegnap 081Szarvas Ábel (jobb oldali kép), jelenleg a Kada Mihály Általános Iskola 4. osztályos tanulója, korábbi Mászóka Óvodás, nemcsak a Kacor király című magyar népmesét mondta nagy átéléssel, de a sportra „szakosodott” Orosz Margit óvónéni Ábel szatyornyi érmét és kupáit előszedve büszkélkedett azzal, hogy milyen szép eredményeket ért el a karate sportágban (2016-ban és 2017-ben is aranyérmes lett korosztályában a magyar utánpótlás bajnokságban.). Ábel már az óvodás lét első napjaiban kitűnt mozgékonyságával, kommunikációjával, éles eszével, közvetlenségével.

  

   Nem kétséges, az igazi meglepetés Ábel után következett. A Heim család lurkói, Henrik (ő már 15 éves, a Szent László Általános Iskolába járt, jelenleg a Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola diákja), Bendegúz (12 éves, a Szent László Általános Iskolába jár és 6. osztályos), Daniella (10 éves, bátyjával egy iskolába jár, most 4.-es) és Bildmann Jázmin (5 éves), mindnyájan a Mászóka óvodába jártak, illetve Jázmin még itt középső csoportos óvodás.

   Műsorukban a zene kapott főszerepet: közösen énekeltek magyar népdalokat.

   

Maszoka tehetsegnap 154

  A Heim-gyerekek

 

   A program következő fejezeteit az egyes csoportok látványos bemutatói alkották. Éneklés, néptánc, sport, sakk következett, a Varászműhely (vizuális-művészeti alkotóműhely) munkáit pedig kiállításon és a lépcsőházi dekorációkban élvezhették a nap résztvevői.

   Bobori Gyula egy videóval illusztrálta, hogyan lehet egy mese feldolgozásával a tehetséget jelző faktorokat észre venni.

   Az egész tehetségnap egyik legszebb pillanata követte ezeket a bemutatókat: az előadások után a gyerekek a nagy nyilvánosság előtt vehették át a névre szóló elismerő okleveleket az egész éves munkájukért az óvoda vezetőjétől.

 

   Maszoka tehetsegnap 998A tehetségnap exkluzív vendégeket is köszönthetett. Chinen Naomi asszony (képünkön középen), a Nemzetközi Kodály Társaság jelenlegi tagja, volt alelnöke, néhai Forrai Katalin, a „magyar zenepedagógia nagykövete” tanítványa, érdeklődéssel hallgatta a gyerekeket, s elismeréssel szólt a teljesítményükről. Néhány mondatos beszélgetésünkön a tiszta éneklést emelte ki.

   Borbáth Katalin (balra) kőbányai kerületi tehetségkoordinátor arcán is sokszor láttuk az elégedettség mosolyát átsuhanni.

   Nagy Jenőné (a képen jobbról) főiskolai adjunktus, az Óvodapedagógusok Országos Tehetségsegítő Tanácsának Elnöke pedig nemcsak passzív résztvevője volt a szakmai napnak, de a délelőtt zárásaként egy rendkívül érdekes témában előadást is tartott Tehetségígéretek felismerése és fejlesztése címmel.

 

   Maszoka tehetsegnap 1112Kiemelte, rá kell eszmélni a pedagógiai gondolkodás hiányosságaira, tudni kell megélni a szemléletváltozást. Kevés ugyanis, ha csak a prevencióról és a korrekcióról beszélünk, ha csak ezeket alkalmazzuk. Szükség van a kettő közötti egyensúlyra, melyet éppen a tehetséggondozás teremthet meg. Ezt a programot indokolja, hogy „ha a gyermek valóban tehetségígéret, akkor a motivációja hajtja őt, hogy minél mélyebbre ásson abban a területben, amely iránt érdeklődik” – hangsúlyozta.

 

   Nagy Jenőné előadása után kötetlen beszélgetésre, tapasztalatcserékre került sor.

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőség munkáját, hogy fejlődni tudjunk, hogy színesebbek lehessenek cikkeink! A részletekért kattintson a képre!

tamogato tabla 400px