A sokszínű természet és a kis tudósok
A tavasz, az újjászületés, a természet témaköröket alapul véve két jelentős eseményt rendezett a Janikovszky Éva Általános Iskola március 20-án és 22-én. Előbb Jánki Andrea A sokszínű természet című fotókiállítása nyílt meg, majd a Janikovszky vállalkozó kedvű kis tudósai egy prezentációs versenyen vettek részt.
A kiállítás lényege a tavasz ébredése, a természet, a lélek megújulása volt. Ezeket a gondolatokat fogalmazta meg az esemény főszereplője, Jánki Andrea, a csodálatos virág és növény fotóival. A meglepetés pedig az volt, hogy erre a kiállításra rímelve, az arra vállalkozó diákok is létrehozzanak ugyanezen témában egy kiállítást.
Hegedűs Károly:
Reggeli hangulat
Ma reggel galléromra ült a tavasz,
a derengő napsütésben
visszakacsintott egy felhő.
Kedvemet vidította a nászdal,
melyet a barackfán flótázott
egy szerelmet kereső rigó.
(A fótón Szunyogh Réka pitypang ábrázolása látható)
Legnagyobb meglepetésünkre, a képek mellett Hegedűs Károly, a Kőbányai önkormányzat aljegyzője versei jelentették azt a bizonyos lelki megújulást. Oly annyira, hogy a kiállítást is ő nyitotta meg.
– Hogyan került kapcsolatba ezzel a kiállítással, mit mondott el a megnyitón, ahogyan az írva vala: „Hegedűs Károly aljegyző és hangulatverselő”?
– Ez egy érdekes dolog, mert korábban is volt a Janikovszky iskolában fotókiállítás, éppenséggel Jandó Ágnes tanárnő munkáit tudnám említeni. Hozzám, mint a DÖK elnöke, fordult, miután az igazgatóhelyettessel egyeztetett. Engem ért a megtiszteltetés, gondolom azért, mert olvasták, hírét vették annak a kis verseskötetemnek, ami karácsony előtt jelent meg. Ebben vannak kimondottan természethangulatú versek is, és ez inkább volt hangsúlyos, mint a jegyzőség.
– Jelen esetben magam is inkább azt firtatnám, mit jelentett ezen a megnyitón a verselő ember?
– Biztosan látta a kiállítást. Jánki Andrea képei kimondottan olyan hangulatokat ábrázoltak, ami engem az irodalom oldaláról fogott meg. Csak példaként hadd említsem az egyiket, ahol éppen egy bogár mászik porzók közé – ha nem rögzíti Andrea ezt a pillanatot, utána a bogár elrepül, s nincs mirőlm beszélni. Így viszont született egy gyönyörű pillanatkép! De önmagában véve is, a Naplemente, a Solaris és társai kimondottan hangulati képek. Ezek a szemlélőben elindítanak egy érzelmi, emocionális vonalat, s talán ezért kértek meg engem, hiszen a verseim hasonló érzéseket keltenek.
De hadd mondjam még el azt, ami nekem nagy meglepetést jelentett. Ahogy végig néztem a kiállítást, őszintén megilletődtem, hogy a verseim kinyomtatva, felnagyítva támasztották alá a kiállítás képanyagát. Külön élményt jelentett, hogy a kiállítást felvezető műsor erre a hangulatra épült. Egy Vass Albert vers nyitotta a programot, s ez után következtek az én verseim, s egy fiú még gitárjátékkal is ráfejelt erre a hangulatra. Ezután mondtam néhány ide illő gondolatot.
Jánki Andrea természetfotói
A megnyitón közreműködtek: Divinszki Ferenc (8.B), Varga Amanda és Ienco Riccardo (8.A), Somlai Dóra (7.B).
A kiállítás április 10-ig megtekinthető az iskola első emeletén.
Kíváncsaiak voltunk az egy szinten feljebb, a nyolcadikos diákok fotóiból nyílt Virágom, virágom című kiállításra is. Több esetben is érett, jól szerkesztett és egészen különleges nézőpontból exponált virágokat láttunk.
Guan Jin Cheng egy fát és gyökérzetét kapta lencsevégre: faanya a csemetékkel is lehetne a címe (jobbra).
Szunyogh Réka pitypang (gyermekláncfű) ábrázolása az átlós szerkesztésen túl azért is érdekes, mert egyszerre van jelen a virág és a kifejlett „termés” (ld. fent, a vers mellett).
De egy fenyőt is sikerült megörökítenie, méghozzá egy ritka perspektívából fényképezve (balra).
Vécsey Sára sárga bromélia virágja egy egész világot sejtet. Novák Róbert egzotikus, csüngő virágfotója is egy szokatlan ábrázolás és szépen fotózta meg a flamingót Tumendelger Ariunzaja.
*
Két nap múlva mintegy 60 tanuló gyűlt össze az egyik tanteremben, s hallgatták meg a Ki miben tudós? című prezentációs verseny megnyitóját.
Csüllög Erika igazgatóhelyettes elmondta, hogy március 25-e immár hagyományosan tehetségnap az iskolában (a hét végére eső dátum miatt 22-én rendezték meg -a szerk.), s ezen a napon a „kis tudóspalánták” meglepő támákkal és feldolgozással jelzik rátermettségüket.
Bemutatta dr. Orosz Szabolcsot (fenti képen jobbra), aki „szülői minőségében és nagy fotós múlttal a háta mögött” tartotta meg az első előadást a fotográfia történetéről.
Az élvezetes, a camera obscurától induló, s a világűr fotózásával záruló prezentáció után két csoportra oszlott a társaság. Az 5. osztályosok 14, míg a 6., 7. és 8. osztályosok 18 előadást mutattak be. Szerkesztőségünk a nyolcadikosokkal maradt, s az első két prezentációt hallgatta végig.
Az elsőt a 6.B osztály tanulói, Tóth Krisztina és Kabelács Andrea (jobbra) mutatták be; Semmelweis Ignác, az anyák megmentője életének érdekes epizódjait dolgozták fel. A témaválasztás nagyszerű volt, a szerkesztéssel és a tartalommal sem volt gond, ám a megvalósítás – a beszéd, a jegyzetek kezelése, a diák behívása – hagyott kívánnivalót…
Czobor Kamilla (8.B) különleges témát választott: Dél-Korea négy városát mutatta be, ráadásul angol nyelven. Profi módon oldotta meg a feladatot, az előadás lényegre törő volt, a képek magukért beszéltek, s bár adta magát, hogy azonos szerkesztést alkalmazzon, nem ezt választotta. Más és más oldalról közelített, s mondta el a legfontosabb jellemzőket az adott városról, s tette ezt nagyon jó kiejtéssel. A teljesítmény interjúért kiáltott.
– Adódik a kérdés, miért éppen Dél-Korea és miért angolul,
– Igazából Dél-Koreában van néhány olyan – az ismerősöm talán túlzó kifejezés, inkább azt mondanám – ember, akiket nagyra becsülök és érdekeltek azok a helyek, ahol ők élnek.
– Hogy ismerted meg őket?
– Interneten, és örülök, hogy hírességekkel kerültem kapcsolatba, de erről hadd ne mondjak részleteket, csak annyit, hogy ők énekesek.
– Mondhatjuk, hogy rajtuk keresztül beleszerettél az országba?
– Ha nem is szerelem, de azt láttam a filmeken, a képeken, hogy nagyon szép tájai vannak és így nagyon kedvelem. És érdekel is.
– És az angol?
– Többször adódott már lehetőségem arra, hogy a barátaimmal angolul beszéljek, s úgy érzem, egyes dolgokat egyszerűbb megfogalmazni ezen a nyelven. Másrészt pedig vanna ismerőseim különböző országokban, akikkel csak angolul tudok beszélgetni. Ezek miatt döntöttem az angol prezentáció mellett; kényelmesebb és komfortosabb volt így.
Azt még egyfajta slusszpoénként eláruljuk, hogy Kamilla nem az idegenforgalom, nem a földrajz, de nem is a nyelvi pályák adta jövő mellett voksolt. Grafikus szeretne lenni, és a Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnáziumba jelentkezett.
Kamilla visszament társaihoz, mi pedig – miközben az ötödikeseknél, a matematika terem ajtója előtt füleltünk, hogy mikor ér véget az éppen aktuális előadás – azon sajnálkoztunk, hogy lemaradunk egy, a másik teremben érdekesnek ígérkező prezentációról: Fazekas Anna és Péter Luca (6.C) - képünk - a telefon történetéről beszéltek, s láthatóan – az esetleges diák mellett – a tárgyi szemléltetést választották: sokféle telefon sorakozott előttük…
Az ötödikeseknél Egewarth Máté (5.C) a modern építészetről tartott egy pazar előadást (balra). Egy nemzetközi környezetet, építészeket, különleges épületeket villantott fel, s ebbe ágyazta be a magyar vonatkozású témákat. Szeretnénk kiemelni, hogy a jelenleg még terv állapotban leledző, de máris parázs vitákat kiváltó, a Csepel-sziget északi „csúcsára” tervezett 120 méter magas Mol-tornyot is megemlítette! A kiválóan szerkeszett prezentáció magabiztos verbális előadással párosult.
Csabai Zoltán (5.A) a komodói varánusz életérről. szokásairól beszélt (jobbra). Határozott, a közönséghez forduló szépen artikulált előadással adta elő a hüllő életterét, táplálkozását, a nőstény kegyeiért vívott harcát egy másik gyíkkal. Élvezetes, változatos prezentációt láttunk, s meggyőződésünk, hogy Zoli bárkinek bebizonyította, nagyon „otthon van” a témában.
Az eredményhirdetésre mindkét csoport meghallgatása után került sor: külön-külön díjazták az ötödikes és hatodikos diákokat, a hetedikes és nyolcadikos előadók pedig egy csoportban lettek értékelve.
Sajnos, időnk ennyit engedett, de azt nem hagyhattuk ki, hogy elmondjuk, a prezentációs versenynek – egyedülálló módon – támogatói is voltak. A részleteket Bata Mihály vállalkozó, az iskolai büfé tulajdonosa (lenti képünk) osztotta meg szerkesztőségünkkel.
– A Witeg-Kőporc Kft., a BKIK Kőbányai tagcsoportja, mely szervezetek képviseletében Bellovics Péter (a cégnél kereskedelmi vezető, a kamaránál elnök volt jelen) és jómagam, mint vállalkozó támogatjuk a tehetségnapi rendezvényt.
Én igazság szerint a BKIK X. kerületi tagcsoportja tiszteletbelli elnöke is vagyok, s ha mindezt összeadjuk, nem kell azon csodálkozni, hogy Csüllög Erika tanárnő megkeresett, tudnék-e segíteni valamit, van-e ötletem a támogatás valamilyen formájára? A válasz igen volt, s abban maradtunk, hogy több kisebb ajándékot szedünk össze, mindenki a maga területéről. Ezeket a díjazásban használjuk majd fel.
Cikkünkhöz képgalériák tartoznak. A kiállítás fotói ITT, a prezentációs verseny képei pedig ITT tekinthetők meg.
fotó: 10kerkult.hu/OGY
Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőség munkáját, hogy fejlődni tudjunk, hogy színesebbek lehessenek cikkeink! A részletekért kattintson a képre!