AD-blacklist1

2017
okt.
12

A Harmat iskola képviseli Magyarországot a Citizen 3.0 Erasmus+ programban

Írta: Oszvald György

Erasmus logoA pályázat honlapja az „Erasmustól az Erasmus+ programig: 30 év története” szlogennel tudatja az idén meghirdetett kétéves pályázatot. Magyarországot a Kőbányai Harmat Általános Iskola közössége képviseli. A részvételről, a programról Szabóné Valkony Mária mb. intézményvezetővel beszélgetettünk.

 

 

Emlékezetünk szerint nem is oly rég történt, hogy az Erasmus programban részt vevő Szent László Gimnázium élő, skype telefonos kapcsolattal mutatta be egy természettudományos projekt nyerteseit, a Tajvanon működő iskola nyertes csapatának. Élmény volt a kapcsolat létrejötte, a diákok angol nyelven történő társalgása, a prezentáció, s nem utolsó sorban éppen Valkony Mária magabiztos angol-magyar nyelvű moderálása az egyébként sajtónyilvános eseményen.

 

   valkony1aMiközben az asztalon egy tablót készített éppen, melyet már a pályázat részeként kitesznek majd a faliújságra, belevágtunk a téma közepébe.

   Az igazgató asszony (képünk) elmondta, a nemzetközi program első koordinátora Spanyolország, s éppen a jövő héten utaznak az első feladategyeztető megbeszélésre. Mutatja az alapot, az egyelőre angol nyelvű tájékoztatót, melynek legfontosabb részeit éppen most fordítja. Hozzájárulásával idézünk ebből a szó szoros értelmében nyers anyagból néhány gondolatot.

 

„Digitális állampolgárság 3.0

Az elmúlt években az oktatás területén az egész világon érzékelhetővé vált az a robbanásszerű változás, melyet az internet és az elektronikus eszközök hoztak az életünkbe. A digitális eszközök hatással vannak az üzleti, oktatási és kulturális területre egyaránt. Ezt felismerve, a projekt arra épül, hogy a tanulóinkat biztos digitális írástudással lássuk el, ami nem cél, hanem eszköz. Azaz, olyan digitális műveltség és eszköz lesz a kezükben, mellyel a munka világában is megállják a helyüket.”

 

  valkony3aA szöveg folytatódik, s olyan terveket tartalmaz, hogy az együttműködő országok dolgozzanak ki olyan közös óraterveket, melynek a vége egy olyan tanmenet lesz, melyet nemzetközi és saját anyanyelvükön is publikálnak majd.

 

   Fontos szempont, hogy ez a terv tartalmazza a biztonságos internethasználatot is! S ha csak a címszavakat említjük – multidiszciplináris, angol, informatika, digitális írás-olvasás –, talán látjuk is közeljövő kézzel fogható hasznát.

 

   – Utalva a bevezetőben említett moderátori szerepre, mi változik, ha a közreműködő tanár időközben az igazgatói székbe kerül? Több vagy kevesebb lesz így a munkája?

   – Annyit előre bocsájtanék, hogy ez a projekt a korábbi Comenius programok átgondolt változata, s az iskolánk már két alkalommal is nyert e pályázatokon. Most Brüsszel az irányítás központja. Ezt a pályázatot közösen írtuk informatikus kollégáim segítségével, egy nemzetközi  team támogatásával, de egyben a projekt hazai koordinátora is vagyok. Ez az iskolánk vállalása.

   A teljes munka úgy zajlik, hogy a kiírás után az ember felveszi a kapcsolatot azon uniós országokkal, melyek hasonló pályázati terveket fontolgatnak, konzultálnak, kitalálják a pályázat tematikáját, majd összerakják a pályázatot. Ezt a projekt koordinátora – mint említettem, ez most Spanyolország – nyújtja be a brüsszeli központnak. Az igazgatói pozíció ennyiben mindenképpen többletet jelent, hiszen a koordinálás, a határidők figyelése természetszerűn a feladatom lesz. Úgy is mondhatom, több az irányítói funkció az egyszerűbb közvetítői feladatnál.

  EU flag 6countries little

 

   – A programban résztvevő diákok találkoznak-e a két év során személyesen is, mert gondolom, az e-mail, a skype vagy a messenger úgyis „égni fog” a kezükben, a fülükön.

  – Igen, ilyen esemény is tervezve van, a kijelölt országok Franciaország, Lettország és Szlovákia, a másik három országban a tanárok találkoznak majd, s osztják meg tapasztalataikat, illetve informatikai továbbképzésen vesznek részt.

   Kiemelném, hogy minden angol nyelven folyik, tehát mindez kiváló lehetőséget biztosít a nyelvgyakorlásra, mind a diákoknak, mind a tanároknak az iskola falain kívül.

 

   Hát, kíváncsian várjuk a fejleményeket, s igyekszünk majd beszámolni a részletekről olvasóinknak.

 

Fotó: 10kerkult.hu/OGY

tamogato tabla 400px

 


Az Erasmus+ program az Európai Unió 2014-2020 között futó oktatási, képzési, ifjúsági és sport programja. 

Hét korábbi EU-s támogatási programot fog össze egy komplex programban, köztük a Fiatalok Lendületben Programot.

Magyarországon 2016. szeptemberéig az Erasmus+ program oktatási és képzési fejezetét a Tempus Közalapítvány koordinálta, az Erasmus+ Ifjúsági Programiroda pedig az ifjúsági fejezet nemzeti irodája volt.

2016. szeptember 1-jétől az Erasmus+ program egészének kezelését a Tempus Közalapítvány végzi.