AD-blacklist1

2017
jún.
13

Nagyváradtól Farkaslakáig

Írta: Oszvald György

Janik Hatartalanul 124leadA hetedikeseknek 2017. április 24-28-a között szervezett erdélyi kirándulás élményeit, tapasztalatait sokoldalúan feldolgozva és bemutatva emlékeztek meg a Nemzeti Összetartozás Napjáról a Janikovszky Éva Általános Iskola diákjai június 2-án.

 

 

Székely találóskérdés az egyik tanterem ajtaján:

Egy kisasszony egy kalapja, mégis ezren vannak alatta. Mi az?

 

Több „tételből” – mondhatjuk – határtalanul állt össze a Janikovszky Éva Általános Iskola erdélyi túrát feldolgozó napja. Maga a kirándulás alapja volt a Nemzeti Összetartozás Napja tiszteletére szervezett eseménysornak. A hetedikesek közvetlen élményeket szereztek az erdélyi nevezetességekről, hagyományokról, a viseletekről, a táncokról, néhány ételről, nem beszélve az utazás élményéről.

 

A műsor

 

   A sulinap, benne a megemlékezés Trianonról egy emlékműsorral indult. A Kormorán együttes Magyarország című számára ráúsztak a kegyetlen valóságot idéző szavak: „1920 június 4-én a versailles-i kastély parkjában álló Nagy-Trianon palota dísztermében írta alá a magyar kormányküldöttség az első világháborút lezáró s egyben a történelmi Magyarország megszűnését is jelentő békeszerződést.”

 

   Janik Hatartalanul 004Nem akarjuk a teljes műsort leírni, de egy mondat mindenképpen ide kívánkozik: „A Trianoni békeszerződés aláírásának napján azokra a magyarokra emlékezünk, akik saját otthonukban váltak idegen országok kisebbségévé.”

 

  Janik Hatartalanul 056A két részből álló műsorról viszont el kell mondani, hogy azt a diákok a tanári szobában lévő iskolarádióban élőben, a mikrofont egymásnak adva mutatták be. Jenco Riccardo és Varga Amanda a 7.A, Baráth Lilla, Darvai Flóra, Nagy Nóra a 7.B, míg Horváth Viktória a 8.A osztály diákjai voltak az „elkövetők.”  A megemlékező részt Molnár Ildikó tanárnő szerkesztette.

 

   A második részben, mely egyúttal az alsósoknak szolgáló totó ismeretanyagát is tartalmazta Katona Zsuzsa tanárnő állította össze. Lényegében egy útinapló volt, mely az április 24-ei, hajnali indulástól kezdve számolt be a legfontosabb eseményekről, állomásokról. Nagyszalonta jó apropó volt az Arany János emlékév felidézésére, néhány híres erdélyi költő verseinek felolvasására. Megismerték Déva várát, Jártak Korondon (a csodás kerámiákat az iskolában, a  népművészeti sarokban is megcsodálhatták), Szovátán, a Sóvidék központi településén, Tordán. Itt megismerték a Szent László királyhoz kötődő legendát, A római korban már lakott Napocát – ma Kolozsvár, románul Cluj Napoca – majd Farkaslakán megkoszorúzták Tamási Áron író szobrát.

 

   Az élménybeszámolót lezáró műsorrész emlékezetes, s az egész napot keretbe foglaló mondata volt: „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne!- mi otthon voltunk Erdélyben.”

 

   A Trianonra emlékező műsort az osztályokban diavetítés kísérte. Ennek anyagát Jandó Ágnes tanárnő állította össze, míg a második részre is épülő feladatokat, kérdéseket Szakács Zsuzsanna tanárnő szerkesztette.

 

A kiállítás

 

  Az első emeleten, ahogy a lépcsőházból a folyosóra fordultunk, egy tablóval találtuk szemben magunkat. Erre szerkesztették a Nemzeti Összetartozás Napja írásos és fotós dokumentumait. Kivonatolva idézték a Magyar Köztársaság Országgyűlésének 2010. évi XLV. törvényét a Nemzeti Összetartozás melletti tanúságtételről, korabeli újságcikkek, fotók illusztrálták a versailles-i Trianon kastélyban kötött békeszerződés egyes mozzanatait.

   A végeredményt mindenki tudja, s éppen ezért van jelentősége a kirándulást a folyosó falán, a tantermek ajtóin, s a többi tablón megörökítő képes, írásos élménybeszámolóknak, nemkülönben az erdélyi, köztük kalotaszegi és korondi – eredeti(!) – használati eszközök, hímzések bemutatásának.

   

Janik Hatartalanul 113

 

   Néhány idézetet megosztunk az olvasóval: „nekem nagyon jót tett ez az öt nap. Örülök, hogy részt vehettem benne.” „A család, ahol megszálltunk, sokat mesélt nekünk az életükről.” „A táj káprázatos volt.” „Sok szokással, hagyománnyal, meg persze székely viccel ismerkedtünk meg.” „Balánbánya volt a kedvencem, nagyon szép, nagy suli van ott.”

   Máshol ilyen feljegyzések ékeskednek: „A hegyek tetszettek a legjobban, és a hó a tetejükön.” És némi önkritikával az osztályok közötti rivalizálásról egy vélemény: „A két osztály kapcsolatának rendkívül jót tett az utazás.”

 

   Janik Hatartalanul 096A kiállítás része volt az a gasztronómiai kavalkád, ahol is a hazai édességek és más finomságok között megbújtak a túra kézzel fogható emlékei. A hamus-zsák sütiről Tumendelger Ariunzaya (képünkön balról) és Chen Chenxi (a képen jobbra) meséltek.

   A legfontosabb tudni, hogy ez Elza néni kalácsa Torockóból. – Sok mindent kérdeztünk Elza nénitől, így recepteket is. Akkor mondta el, hogyan kell a hamus zsákot elkészíteni. Meg a hagymás szelet receptjét is elmondta, mi meg mindent felírtunk – mondta Ariunzaya, miközben Chen már a kis jegyzetfüztetét lapozta, s  kellett lebeszélni, hogy nem akarjuk leírni a recepteket. Azt azért megtudtuk, hogy a süti tölteléke dió.

 

Mindenmás

 

   A tudósítás ezen részében néhány észrevételt tennénk! A délelőttöt gyakorlatilag az iskolában töltöttük, így lehetőségünk volt egy kicsit részt venni a diákközösség életében. Részesei voltunk a rohanásnak, az őszinte rácsodálkozásoknak, az odaadó, lelkiismeretes munkának. Mert az, hogy néhány malőrt leszámítva mindenki tudta, mi a feladata, nem csak úgy magától történt. Osztályfőnökök és diákok közös munkája volt a felkészülés, egyes helyeken a látvány, a külsőségek megteremtése.

 

   Janik Hatartalanul 068Tetszett, hogy a hetedikesek személyesen olvasták fel a totó kérdéseit a kicsiknek, türelmesen elismételve a kérdéseket (a válaszlehetőségeknél itt-ott szaporán bólogatva a helyes megoldásnál – a kis huncutok!).

 

   Janik Hatartalanul 191   Szépek és egységesek voltak a lányok hajfonatai, bennük a piros szalaggal – jelképesen közösséget vállalva egy hagyománnyal.

 

   Meggyőződésünk, nem csak azért fonta be két-három alkalmi fodrász a hajakat, mert azt valaki elvárta tőlük; ugyanis a hajfonás a program része is volt!

 

   Élveztük a táncház szinte mindent uraló zsongásban is jól hallható élő zenét, majd a lépések megtanulása után a néhol már kialakuló táncot.

  

Janik Hatartalanul 255

 

   Végül köszönjük az órára és évfolyamokra lebontott, részletes és jól követhető programot, mely alapján tanári segítség nélkül is tudtuk, mikor mi és hol történik.  

 

   Ja, és hogy a bevezetőben feltett találós kérdés ne maradjon megfejtés nélkül: mák.

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

Fotó: 10kerkult.hu/OGY