AD-blacklist1

2017
már.
08

Játszani is engedik. Sőt…

Írta: Oszvald György

Pedag napok 415leadMegnyílt a Kőbányai Pedagógiai Napok (KPN) két napos konferenciája ma délután. Köszöntőt Kovács Róbert, Kőbánya polgármestere és Fehér Gyöngyi, a Kelet-pesti Tankerület szakmai igazgatóhelyettese mondtak. Az első napon előadások hangzottak el.

 

 

A KPN célirányos felütéssel indult. A program moderátora, Kálmánné Szabó Judit, a polgármesteri hivatal Köznevelési és civilkapcsolati osztály vezetője közreadott egy kis csomagot, s arra kérte a jelenlévőket, hogy addig adják át egymásnak, amíg szól a zene. Akinél elhallgat a dallam, az vegyen le egy réteg csomagolást, s így a legvégén majd marad egy meglepetés. Ha idáig eljutnak, elmondja a teendőket.

 

   Pedag napok 068Négy réteget hántottak le a csomagról a pedagógusok, s amikor már csak egy csokitojás belsejéből előkerült figura maradt, Kálmánné szólt, nézzék csak meg jobban, kell ott lenni még egy papírfecninek is, rajta egy írással. Előkerült ez is, s a tanárnő felolvasott egy közismert nyelvtörő versikét. Mit ne mondjunk! Le a kalappal előtte, megérdemelte a produkció után a hatalmas tapsot: óriási tempóban és hiba nélkül mondta el a versikét!

 

    Nos, kedves olvasó, játsszon egyet, próbálja meg minél gyorsabban és minél érthetőbben elmondani a nyelvtörő versikét!

 

   „Egyszer egy pici pocakos pocok pocakon pöckölt egy pici pocakos pockot, mire a pocakon pöckölt pici pocakos pocok pocakon pöckölte a pocakpöckölő pici pocakos pocok pici pockát.”

 

   Pedag napok 171a– Miért is jó játszani? – tette fel a kérdést Kálmánné  Szabó Judit (képünk), majd így folytatta. – A Kőbányai Pedagógiai Napok programja ebben az évben a játék köré épül. Ez pedig azért fontos, mert a játszás idejére átmenetileg felfüggeszthetjük a valóság ránk szabott kereteit, mert bátrak lehetünk és önállók. És legalább ilyen fontos, hogy félhetünk, hogy retteghetünk anélkül, hogy valós veszélyben lennénk. Játszani jó, mert szabadnak érezhetjük magunkat, kreatívvá válhatunk. Teljesítményközpontú világunkban jó, hogy nem feltétlenül a játék eredményére kell figyelnünk, hanem sokszor maga az élmény folyamata az, ami örömöt okoz, s remélem, ezt az imént mindenki átérezte – vezette fel a délután előadásait.

 

   Ám ennek előtte köszöntötte és bemutatta a vendégeket, majd a köszöntők következtek. Mind Kovács Róbert, mind Fehér Gyöngyi a korábbi pedagógiai napok folytonosságát és a játék nevelésben, tanításban, a kapcsolatok építésében betöltött szerepét emelte ki.

 

   Pedag napok 177Kovács Róbert (képünk) jelezte, a közoktatás, köznevelés rendszerének átszervezése az elmúlt időszakban kérdésessé tette, hogyan tovább, de megnyugtató, hogy a KPN a „szokott mederben zajlik, regisztráció van és kiállítás fogadja az érkezőket. – Azt gondolom, ez a keret a programsorozatnak fontos eleme: tanuljunk egymástól, keressük a jó gyakorlatot, hallgassunk olyan előadókat, előadásokat, melyeken keresztül gazdagodni tudunk! Annak pedig különösen örülök, hogy a játék a központi téma, hiszen ez része a mindennapi életünknek – mondta.

 

   Pedag napok 206aFehér Gyöngyi (képünk) friss élményt osztott meg a résztvevőkkel. – Mosolyogva néztem az imént, ahogy ez a kis játék körbe ment, s láttam, felcsillantak a szemek, s mindenki élvezettel fogadta, hogy a mai program egy játékkal indul. Ez a tapasztalás azt támasztja alá, hogy felnőttként is mennyire fontos számunkra a játék, s hogy mennyire nélkülözhetetlen az életünkben. Büszke vagyok arra, hogy a kőbányai pedagógusok ennyire fontosnak tartják ezt a gyerekek életébe, az oktatásba, a nevelésbe bevinni, beépíteni.

 

   A beszédek után a Janikovszky Éva Általános Iskola hetedikes diákjai, egyben az Őze Lajos Művészeti Iskola színjátszói adtak elő egy darabot Itt a vége? címmel Kovács Dániel betanításában és rendezésében. A darab központi kérdése az elrontott dolgaink újrajátszásának, a hiba kijavításának lehetőségeit feszegette.

 

   Pedag napok 297Bár az előadásban egy párkapcsolat, egy szerelmi csalódás a téma, nyugodtan értelmezhetjük más korosztály, más közeg kapcsolataira is. Itt a szerelemtündér segít a főszereplőnek visszalépni a múltba, hogy kijavíthassa a csalódáshoz vezető hibákat, s így bekövetkezzék a happy end.

 

   Engedje meg az olvasó, hogy minden különösebb részletezés nélkül megállapítsuk, egy ragyogó előadást láttak a pedagógusok, érett és értett színpadi megoldásokkal. Az is az igazsághoz tartozik, s az első percekben igencsak elgondolkodtunk rajta, hogy ez a téma valóban a 13-14 éves korosztályé? De ez csak egy rövid ideig tartott, elég volt visszaugrani az időben, és saját tinédzserkorunkat felidézni. Hogy nagyon is helyénvaló és élő, mindennapi témát alkalmaztak a kapcsolatok elemzésére, maguk a gyerekek erősítették meg. Kérdéseinkre azt válaszolták, előfordult már nem is egyszer, hogy visszaléptek egyet vagy kettőt, elnézést kértek egymástól, s erről a pontról folytatták. Az egyiok lény azt mondta, alapvető a magunkkal szembeni őszinteség, és akkor működik a „play-back”.

   Pedag napok 368

 

   Mindezek után szenzációszámba ment Mérő László matematikus, publicista, pszichológus, az ELTE Gazdaságpszichológiai szakcsoportjának egyetemi tanára előadása, melyben a kooperatív és versenyző kapcsolatokat elemezte. A végéről hadd emeljünk ki egy példát! Hogy miért nem lett népszerű a tengerentúlon és Japánban a nálunk hegyeket is megmozgatni képes futball, azt a szemléletbeli eltéréssel magyarázta. Fülöp Márta kutatását hívta segítségül ehhez.

 

   Pedag napok 395A japán szerint az ellenfél „eszköz arra, hogy én magam jobbá váljak”, míg az amerikai azt mondja, hogy „mérce, amelynek segítségével bemérem és megtalálom helyemet a világban.

   A magyar esetében az ellenfél „feltétlenül legyőzendő ellenség”. S hozzá tette, hogy ez tisztán darwini evolúciós hozzáállás, de nem biztos, hogy szerencsés.

 

  A japán és amerikai attitűdben egyszerre jelenik meg a kooperáció és a versengés, a magyarban nem – összegezte a példa elemeit Mérő László.

 

   A délután további előadásait – más programmal való ütközés miatt – nem állt módunkban meghallgatni. A KPN március 9-én az elmélet gyakorlatban való megmérettetését tartalmazza a programba bekapcsolódott óvodák és iskolák szakmai bemutató tanításaival, foglalkozásaival.

   A KPN két napját a rendezvénynek helyt adó Kőrösi Kulturális Központ aulájában az iskolák, óvodák készítette játékokból rendezett kiállítás keretezte.

 

Cikkünkhzöz képgaléria tartozik  -   ITT  

Fotó: 10kerkult.hu/OGY