AD-blacklist1

2019
máj.
15

Hölgyek dícsérete

Írta: szerk

Illesyne Plebania kiall 170leadÚjabb szenzációs, a Kőbányai Német Önkormányzat és a Szent László plébánia együttműködésében rendezett kiállítás látható a Plébánia Galériában. Illésyné Naszádos Ilona tűzzománc művész a Hölgyek dícsérete címet adta a tárlatnak.

 

 

 

Inguszné dr. Barabás Rita, a Kőbányai Német Önkorményzat elnöke javaslatára, a „hely szellemének és a tradícióknak megfelelően” egy gregorián zsoltár közös eléneklésével kezdődött a megnyitó.

 

   A galéria zsúfolásig megtelt az érdeklődőkkel, s nem túlzás azt állítani, csodának voltak tanúi. A falakon a nők dicsőségét „zengő” remekművek szólították meg a nézelődőket. Arról beszéltek, miért is fontos a nő, a nőiség: a légiesen könnyed harminc remekművön ábrázolt alakok egyszerre kedvesek, kacérak, csábítók, szelídek, alázatosak, kihívóak, ábrándozók… Nők!

 

   Illesyne Plebania kiall 015„Képeim ihletője Alfons Mucha (1860-1939) cseh plakátművész, grafikus, illusztrátor, festő, a szecesszió egyik kiemelkedő alkotójának munkássága. Mucha vonalvezetésének könnyedségét próbálom tűzzománc képeimen megjeleníteni, a megannyi nőalak megidézésével.” – írja Illésyné a bemutatkozójában.

 

   Ehhez a gondolathoz kapcsolódott Balogh Attila atya, a plébánia kormányzója. „Megnéztem a Szentírást, abban a hölgy szó nem szerepel, ellenben az asszony igen, az Újszövetségben pontosan 93 helyen, és pozitív értelmben.” – mondta.  

   Idézte, hogy Jézus például így nyilatkozik róluk: „Asszony, nagy a te hited.” Ismert az a gondolata is, amikor a bűnbánó asszony megkeni a lábát olajjal: „Olyan nagy dolgot cselekedtél, hogy erről évszázadokon keresztül fognak beszélni.”

   Illesyne Plebania kiall 141A húsvét kapcsán megjegyezte, hogy bár Jézus feltámadásának tanúi nincsennek, de az üres sír tanúi az asszonyok voltak. Így ők voltak a feltámadás első örök hírvivői.

 

   Köszöntőjét azzal zárta Attila atya, hogy a hitéletben az asszonyoknak fontos szerepe van, de „ugyanilyen fontosak a képzőművészetben is. „Így tekintsünk hát az itt kiállított alkotásokra” – ajánlotta a megnyitó vendégei figyelmébe Illésyné tűzzománcait. A hölgyeknek pedig azt tanácsolta, „legyenek büszkék saját asszonyi mivoltukra”. A férfiak sem maradtak ki a sorból, nekik azt javasolta, „tekintsenek tisztelettel” az asszonyokra.

 

   Illésyné Naszádos Ilona művészetéről, társadalmi szerepvállalásáról Oszvald György újságíró készített egy rövid videót.

 

 

   A kiállítást Takács István, a Kőrösi Kulturális Központ művészeti munkatársa (jobb oldali kép) méltatta és nyitotta meg.

 

   Illesyne Plebania kiall 152„Minden korban más a nők megítélése, más a szerepük, a társadalom életében betöltött szerepük.” Erre a hangsúlyos felütésre egy személyesen tapasztalt negatív példát említett meg, egy olyan évezredes hagyományt, amelyben a nő alávetett szerepet játszik.

   De a jelenből is hozott egy, a világon sok helyen általánosnak tekinthető beidegződést: a nők bérezését azonos munkavégzés mellett. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy Magyarországon a nők tisztelete dominált, hiszen Szent István Mária országának ajánlotta hazánkat.

 

   „Tele vagyunk olyan, a gyengébb nemet képviselő szentekkel, akik hirdették a vallást és a magyar történelmet. Kiemelkedően fontos volt a reneszánsz idején a középkori Erdélyben a Nagyasszonyok szerepe, ezzel együtt járt a tiszteletük is.” – hozta a példák sorát Takács István.

 

   A konkrét témára azzal tért át, hogy „a hölgyek tisztelete beköltözött a művészetekbe is”. Röviden ismertette Illésyné éleztrajzát, kiemelve az óvónői hivatással párosuló érzékenységet. Jelezte, a versmondás és az éneklés mellett a művészi igényű ábrázolás is e pálya meghatározó eleme. Ez utóbbihoz elég nagy volt Ilona vonzalma. „Kezdetben az akvarell volt a favorit, s a festés mellett rendszeresen járt a szakmai kurzusokra, képezte magát. Mestere volt Sípos Endre, a Fővárosi Festő és Képépítő Stúdió vezetője. A tűzzománccal egy zebegényi alkotótáborban ismerkedett meg Garamvölgyi Béla révén.” – elevenítette fel Takács a műfajhoz kötődés folyamatát.

  

Illesyne Plebania kiall 225

 

   Szólt néhány szót magáról a tűzzománc készítés nehézségeiről, fortélyairól, sőt, jeles képviselőiről is, köztük megemlítette a kőbányai vonatkozásokkal is bíró Faragó Gázát; – a Kőbányai Sörgyár foglalkoztatta több alkalommal. „Elképesztőnek tartom, hogy a mai világban valaki az egyik legnehezebb és legbonyolultabb technikával készít műalkotásokat, kiemelten nőket ábrázolva. Az itt bemutatott hangsúlyozzák a női szépséget. Mucha annak idején az évszakokhoz, a földhöz, éghez, vízhez és más jelenségekhez rendelt női alakokat, s ezek átlényegülését láthatjuk Illésyné Naszádos Ilona tűzzománcain. A kiégetés után, amikor is megváltoznak és elnyerik végleges tónusukat, árnyalatukat a rézlemezre eredetileg felvitt színek, minden egyes kép ajándék.” – ajánlotta a jelenlévők figyelmébe a tárlatot azzal, hogy a művek tekinthetők egyfajta tisztelgésnek is a közelgő anyák napja előtt.

 

   Illesyne Plebania kiall 160xA megnyitó záró „ecsetvonásaként” a kiállító művész kért szót (képünk).

 

   „1968-an volt az esküvőm Illésy Zoltánnal és azóta Budapesten élek.

   Igen, az eredeti foglalkozásom óvónő, de életem során mindig is érdekelt a képzőművészet. Nagy hangsúlyt fektettem az óvodások zenei és vizuális nevelésére, változatos eszközöket biztosítottamszámukra az önkifejezésükhöz.

 

 

   És, hogy Kőbányához is szorosabban kötődjek, a Fővárosi Pedagógiai Intézett itt szervezett nyári művészeti táboraira rendszeresen jelentkeztem.

   Az egyik ilyen alkalommal megjelent Garamvölgyi Béla a maga kis hordozható égető kemencéjével, s ez lett életem fordulópontja. A tűzzománc bűvöletébe kerültem, s ezután ebben az irányban képeztem magam, például a Zebegényben szervezett alkotótáborban is.”

  

Illesyne Plebania kiall 107

  A kiállítás április 28-ai megnyitóján közreműködött a Steinbrucher Maennerchor, szólót énekelt Ertl Ferenc, vezényelt Barabás (Breuer) Rita karnagy.

 

IDE kattintva megtekinthetik a kiállítás megnyitóján készült képeket.  

fotó: Oszvald György

 

Az oldal minden tartalma ingyenesen hozzáférhető, de előállításuk pénzbe kerül

tamogatas