AD-blacklist1

2018
aug.
01

Agyagba gyúrt költői képek

Írta: szerk

Pecs leadPécs belvárosában, a Zsolnai negyedben található Zarándok Galériában nyílt meg Horváth György, fiatal kőbányai szobrászművész Feketén-Fehéren című önálló kiállítása július 28-án, szombaton.

 

 

 

Horváth György egy tematikus anyagot állított össze, középpontba állítva a nőt, a nőiséget, a szerelmet, a párkapcsolatokat – mondta a kiállítást megnyitó Oszvald György újságíró.

   Ám ahhoz, hogy a lényeghez, az agyagba formázott kisplasztikák mondanivalójához, egyúttal a művész gondolataihoz eljussunk, először a címet, mint „beszélő kódot” igyekezett elemezni Oszvald.

 

   pecs 4A feketén-fehéren szóösszetétel annyit tesz (értelemszerűen átvitt értelemben), hogy egyértelmű. Az egyértelmű fogalom magában rejti, hogy – jelen esetben – az alkotó nem beszél mellé, nem „árnyalatokat” igyekszik megfogalmazni, hanem egy társadalmi jelenségről, egy érzelemről, egy jelenségről világosan, közérthetően, őszintén szól. Ha kicsit játszhatunk a színekkel, a fekete többnyire a rossz, kellemetlen, kényes dolgokat, a fehér pedig a jót, az örömtelit, a boldogságot szimbolizálja.

   Horváth György egyértelműségét, sokszor provokatív, direkt ábrázolásmódját magyarázza eddigi élete. Fiatalon elhagyta a szülői házat, miután befejezte középfokú tanulmányait. Fazekas oklevelet szerzett a művészeti középiskolában, majd oktatói szakvizsgát is tett. Sőt, hogy a másik oldalról is legyenek ismeretei, az ELTE művelődésszervezői szakán diplomázott.

   Óbudán lakott, közel példaképe, Varga Imre Kossuth-díjas szobrászművész, a Nemzet művésze múzeumához, állandó kiállításához. Örök élmény számára egy személyes találkozás során a sikeres bemutatkozása, majd a közösen elfogyasztott csésze kávé.

   Gyuri erre így emlékszik: „Egyszerűen azt mondtam neki, fazekas vagyok, de szobrászattal is foglalkozom.”

 

   Pecs 6Életében a másik vonal a sport. A harcművészetnél kötött ki, a karate ágat űzte. Tehetségét magyar bajnoki cím és nemzetközi versenyek dobogós helyezései bizonyítják, mígnem néhány éve egy sérülés megállította. Közel egy évet vett igénybe, mire mind fizikailag, mind lelkileg rendbe jött. (a képen jobbról, fehér ingben Horváth György)

   De el kellett döntenie, hogy a két erős motiváció – sport és szobrászat – milyen prioritással szerepeljen életében? A döntés a képzőművészet volt. Megjegyezzük, azért a sport is megmaradt, de korántsem azzal az intenzitással, mint élsportolói korszakában. És itt megint csak egy érdekességről kell szólnunk. Arra a kérdésre, hogy egy ember, konkrétan Horvát György lelkében hogyan fér meg a küzdősport agresszivitása és a lírai finomság így válaszolt egy korábbi eseményen: – Ez a kettősség a művészetemben úgy jelenik meg, hogy ha engem zavaró dolgokat látok, akkor „kiabálok”, azonnal reagálok a társadalmi, közéleti visszásságokra egy brutálisan egyenes, őszinte szoborral, ugyanakkor a másik oldalon ott van a szerelem, két ember viszonya, a párkapcsolat kérdésköre.

 

   Pecs 2– És akkor meg is érkeztünk a kiállításhoz – jelentette ki Oszvald. Kiemelte, Horváth György munkáiban fontos elem a tömörítés. – Ha költő lenne, csodás metaforákat írna, de szobrász, így azt kell mondjam, a művei agyagba gyúrt költői képek, s különösen fontos ez, ha a téma az Örök Éva, a nő – fogalmazott.

   Pecs 3Horváth György itt látható alkotásai egyrészt polgárpukkasztók, megosztók, meglehetősen nyers, már-már durva ábrázolással hívják fel a figyelmet a nők kiszolgáltatottságára, mint például az Esti műszak című, két elemes faliképen. Az út szélére kényszerült, érzelmek nélküli gyönyört áruló lányokra vetül a gépkocsi fényszórója, csíkossá változtatva őket a fénycsóvát meg-megszakító útjelző oszlopok.

   Másfelől megjelenik, mintegy dramaturgiai pontként (immár színesben!) a lírai Áhítat, ellenpontozva a Coitus című, rúdon magát kellető opussal (képünk balra).

 

   Akkor érthető meg a főfalon lévő képek sora, ha a nyitóképet is értelmezzük. A terpeszben térdelő, kitárulkozó alak azt mondja, tied vagyok, tégy velem, amit akarsz! A következő kép a meghívó címképe, egy provokatív pózban álló nőalak, majd következik a két említett kép, s az örök szexuális ellentétet (pénzért vagy szerelemből szeretkezünk?) – Áhítat, Coitus – feloldandó, a rúdtáncot mint sportot megjelenítendő képpel, majd két semleges alakkal simítja el a feszültséget.

 

   Egy biztos. Nem lehet nem odafigyelni arra, amit Horváth György mondani, jelezni kíván a szobrain, képein keresztül. Nem rábeszélni akarja a szemlélőt, hogy nekem van igazam, és érts velem egyet, hanem gondolkodtatni akar! Jelez egy problémát, s arra kér, alakítsd ki a saját  véleményed, ugyanakkor tudd, hogy az adott jelenség (a nő kiszolgáltatottsága, sokszor másodrendűsége) létezik.

   Ha pedig a harmóniáról beszél, s erre jó példa a lépcsővel szemközti ablak előtt posztamenseken álló négy szobor, melyek a boldogságot, az őszinte ölelést jelképezik, akkor arra kér, fogadd el a teljesség érzését, engedd magadhoz a feltétel nélküli gyönyörűséget, s egyszerűen csak érzed jól magad!

 

   pecs 7A kiállítás alaphangulatát Timkó János Pál zongoraművész (képünk) adta meg Gershwin: Három prelude című darabjával. A megnyitó utáni percekben pedig kellemes zenei aláfestéssel szolgálta a műélvezetet.

 

   A kiállítást a Galéria Művészbarát Szalon rendezte, mely augusztus végéig tekinthető meg a Zarándok Galéria nyitva tartási idejében.

 

fotó: 10kerkult.hu

 

Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőség munkáját, hogy fejlődni tudjunk, hogy színesebbek lehessenek cikkeink! A részletekért kattintson a képre!

tamogato tabla 400px