Lerakták az Eiffel Műhelyház alapkövét
Lerakták a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházának alapkövét csütörtökön Budapesten. Az operaház új egysége a kőbányai Északi Járműjavító központi csarnokában lesz.
A szimbolikus eseményen Krucsainé Herter Anikó kultúráért felelős helyettes államtitkár úgy fogalmazott: kultúrtörténeti jelentőségű beruházás a Magyar Államvasutak egykori Északi Járműjavító szerelőcsarnokának átépítése az Operaház logisztikai központjává.
– A várhatóan jövő év végégig 14,1 milliárd forintos állami támogatással megvalósuló beruházás egy olyan új korszak beköszöntét jelzi, amikor a gazdasági és szellemi környezet is adott ahhoz, hogy a rendszerváltozás hosszú stagnáló állapota és a 2010 előtti évek mélyrepülése után évszázada nem látott fejlődés induljon Magyarországon – mondta a helyettes államtitkár, aki kitért arra is: az Európai Unióban a legmagasabb GDP-arányos összeget, 2017-ben 2,1 százalékot, Magyarország fordítja a kultúrára.
Szalay-Bobrovniczky Alexandra humán főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: a beruházás mérföldkő a főváros kulturális életében, hiszen egyik rozsdaövezete megújításával Budapest egy egész Közép-Európában iránymutató, 21. századi, többfunkciós művészeti központtal gazdagodik.
– Az 131 évvel ezelőtt épített komplexum Magyarország legnagyobb alapterületű ipari emlékműve. 2009 óta üresen állt, amikor 2015 nyarán magyar kormány úgy döntött, hogy az Operaház rendelkezésre bocsátja a 22 hektáros telek 6,7 hektáros részét, rajta a mintegy 25 ezer négyzetméteres szerelőcsarnokkal – idézte fel Szalay-Bobrovniczky Alexandra.
Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója kiemelte: az Eiffel Műhelyházban elsősorban szakmai háttérmunka fog folyni, de a tervek között szerepel egy barokk és 20. századi, valamint kortárs művek bemutatására, kísérletezésre alkalmas 370 fős színházterem és egy több hektáros közpark kialakítása is.
Az épület mindig a vasúttörténeté marad és továbbra is a közjót fogja szolgálni a jövőben is. Az átépített komplexumban emléktermet szentelnek Feketeházy János, a csarnok építészének, aki egyébként az Operaház tetőszerkezetét is tervezte.
Az Eiffel Műhelyház alapkőletételi okmányát és építészeti terveit is tartalmazó hengert Ókovács Szilveszter, Krucsainé Herter Anikó, Szalay-Bobrovniczky Alexandra és Eötvös Péter zeneszerző, karmester helyezte el a csarnokban.
Az Eiffel csarnok 2009-ben:
MTI; fotó: Máthé Zoltán, 10kerkult.hu/archív
Az Északi Járműjavító területe az utóbbi hónapokban sokat szerepelt a sajtóban. Májusban a hvg.hu cikkezett arról, hogy ide kerülhet a közlekedési múzeum.
„A MÁV egykori kőbányai szerelőcsarnokait, az Északi Járműjavító területét jelöli ki várhatóan a nemsokára megjelenő kormányhatározat a Közlekedési Múzeum helyszínének.” – írták május 18-i cikkükben. Hozzá fűzték, hogy „az együttes legértékesebb, legszebb épületét, a műemlék Eiffel-csarnokot a Magyar Állami Operaház elhappolta a múzeum elől. Itt alakítja ki ugyanis a Dalszínház díszlet- és jelmezraktárát, és próbaszínpadát. Bár az átadást 2017 nyarára ígérték, eddig egyetlen kapavágásra sem került sor, az ígért 14,5 milliárdos összeg sem áll rendelkezésre egyelőre.”
Majd ugyancsak a hvg.hu írta néhány napja, augusztus 29-i cikkében: „Még a felesleges részek és a régi csővezetékek bontásánál tartanak Kőbányán, az egykori Északi Járműjavító műemlék csarnokában, pedig korábban 2017 tavaszára, majd nyarára ígérték az ide megálmodott Eiffel Műhelyházat.”