AD-blacklist1

2016
dec.
02

Marika álma valóra vált

Írta: Oszvald György

DIOTORO 2dik ea 047 leadCikkünk egyszerre kedvcsináló programajánló és tudósítás egy nagyszerű, ebben a formában egyedülálló kezdeményezésről. Az idén is, így karácsony közeledtével – és így volt ez évekre visszamenően – kicsiket és nagyokat csábítanak Csajkovszkij: A diótörő ilyen-olyan feldolgozású balettmeséjének megtekintésére. Kőbányán a Tutta Forza Zenekar és a Kőbányai Sportszövetség néhány egyesülete invitálja olvasóinkat a különleges előadásra.

 

Olyan érzésünk volt az előadás megtekintése után, mint annak a filmrendezőnek, aki amatőr szereplőkkel alkot nemzetközi díjakat nyerő filmet! Kérdezhetik, miért is? Mi pedig visszakérdezünk: – gondolta volna, kedves olvasó, hogy korosztályos nemzetközi bajnokságokat sorozatban nyerő ritmikus gimnasztika és fitnesz versenyzők egy káprázatos balettet varázsolnak a színpadra? Na, ugye, hogy nem!

   Ami már biztosan tudható, hogy tündéri apróságok, kedves kamaszlányok, nagyszerű mesélő, pompás jelmezek, kiváló zene és elbűvölő koreográfia adják az előadás savát-borsát. Látványos, színes, lebilincselő a produkció!

   DIOTORO 2dik ea 146

 

   A kezdés talán kicsit szokatlan. Bakó Rolland, a Tutta Forza Zenekar vezetője kiáll a színpadra, s elmondja az előadás megszületésének körülményeit.

   Aztán „felgördül a függöny” és kezdetét veszi a valamivel több, mint egy órányi bűvölet. A bevezető mese után Marika, a főszereplő libben a színre, s fogadja barátai karácsonyi ajándékait.

 

   DIOTORO 2dik ea 315Ha valaki figyelmesen szemléli az előadás nagyszerűen megalkotott plakátját, majd „Marikát”, bizonyára észreveszi a hasonlóságot. De ki is ez a tündér?

   Ruip Katicának hívják, a XVIII. kerületi Kassa utcai Általános iskolába jár, a IV. C-be (képünk). Ő a Diótörő előadás arca, s kérésünkre elmondta, nem volt nehéz a fotózás, bár sok beállítást kellett végigpróbálni. Katica a Gracia Fair SE tagja, s fiatal kora ellenére sikeres ritmikus gimnasztika versenyző. Legutóbb ez év május 7-én a horvátországi Pulában megrendezett 10. Gazela Cup nemzetközi ritmikus gimnasztika versenyen 2006-2007 korosztály „A” kategóriában összetett 1. helyezést ért el, a szerenkénti versenyben pedig karikagyakorlatával 1., labdagyakorlatával 2. helyezett lett.

   Katica azt is elárulta lapunknak, hogy a balett nem idegen számára, elég könnyen megtanulta a szerepét.

 

   DIOTORO 2dik ea 287Az előadás, dacára annak, hogy tornász, fitnesz és ritmikus gimnasztika sportágban járatos lányok táncoltak, eléggé balettesre sikeredett. Persze, ez nem baj, de kíváncsiak voltunk arra, hogyan birkózott meg a feladattal Mráz Kornélia, az Operaház balettmestere, koreográfusa.

 

   – Ezek a gyerekek elsősorban nem balettoznak, bár lehet, hogy itt-ott kapnak balettképzést is. Milyen feladatot jelentett önnek, hogy az eléggé profi mozgásokra betanítsa az egészen más mozgásformákhoz szokott lányokat?

   – Próbáltam úgy kitalálni a koreográfiát, hogy mindenkinél meg legyen a balett jellege. Például egy fitnesz versenyzőnél inkább a táncos elemeket alkalmaztam, míg a ritmikus gimnasztikásoknál több balett is betanítható volt. Igyekeztem mindenkinél a sportáguknak megfelelő elemeket is alkalmazni. Igazából arra törekedtem, hogy ne kérjek tőlük olyat, ami klasszikus balett-tudást kíván.

   – Mennyit dolgoztak a koreográfián, mikor kezdték el tanulni?

   – Augusztus végén beszéltük meg, hogy melyik egyesület melyik táncot kapja, s gyakorlatilag minden szabad percet kihasználtunk, hogy tanulhassák, próbálhassák a gyerekek a maguk részét, sokszor szombaton és vasárnap is dolgoztunk. De tartottunk összpróbákat is. Míg a spanyol tánc betanítására én mentem ki az egyesülethez, addig például a hópehely táncra szeptemberben már összpróba alkalmával került sor. Azt alapvetően fontos volt tudnom, s ezt az elején tisztáztuk, hogy melyik egyesület hány gyereket tud adni, hiszen ez volt a koreográfia alapja.

   DIOTORO 2dik ea 906– Hogyan tudta kezelni, hogy 10 éves kortól úgy 15-16 évesig szórt a lányok életkora.

   – Ezek a gyerekek, ugye, versenyzők, láttam őket munka közben, edzésen, s így alakult ki, hogy ki melyik részfeladatot kapja. Azaz, mindenki testreszabott koreográfiát táncolt a maga szintjén. A kisebbeknél főleg a térformák voltak hangsúlyosak, a nagyobbaknál már komolyabb lépéseket is be lehetett tanítani. (képünkön Mráz Kornélia a főszereplő Ruip Katicával)

   – Egy ilyen hosszú próbafolyamatban mindig van egy-két nagyszerű, kedves élmény, s akad bizony kellemetlen meglepetés is. Tudna említeni egy-egy példát mindkettőre?

   – Hű, nehezet kérdez! De azt tudom mondani, a legnagyobb élmény mindig az, amikor a próbák után egészben összeáll a kép, egyben meg tudom nézni az elejétől a végéig, s látom, mit kell még tisztázni. Ez mindig nagyszerű érzés, hiszen valóra vált egy elképzelés. Hááát, ami nehéz volt, nem nevezném kellemetlenlennek ugyan, de az egyesületek összehozása volt. A koordinálás. Egyik ekkor ért rá, a másik akkor. A harmadiknak egy negyedik időpont lett volna ideális. Azért csak-csak leküzdöttük, a végeredmény az, amit most látott. Nincs okom elégedetlenségre!

  

DIOTORO 2dik ea 265

   

   A Tutta Forza előadásában az eredetileg három felvonásból és összesen tíz képből álló balett egy részes lett, és legszebb hat képet tartalmazza, így a harmadik felvonásból például a spanyoltáncot, a kínai táncot, nem utolsó sorban a csodálatos szépségű nagylánnyá cseperedett Mária hercegnő és Diótörő herceg pas de deux-jét is.

   DIOTORO 2dik ea 377

 

DIOTORO 2dik ea 715

   

   Mivel azt írtuk, szeretnénk kedvet csinálni az előadáshoz, a fenti cikken túl a bőséges képgalériával váltanánk valóra a célunkat.

   Jó szívvel ajánljuk az olvasó becses figyelmébe az előadást. Jegyek 700 forintos áron kaphatók a Kőrösi Kulturális Központ jegypénztárában, a következő két előadás december 4-én lesz 15.00 és 18.00 órai kezdettel.

 

DIOTORO 2dik ea 628

 

DIOTORO 2dik ea 815

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT   

Fotó: 10kerkult.hu/OGY

 


A diótörő Pjotr Iljics Csajkovszkij utolsó balettje és egyben utolsó színpadi műve. A történet alapját E. T. A. Hoffmann A diótörő és az egérkirály című meséje képezi. A mű első koreográfiáját Marius Petipa tervezte. Ősbemutatójára 1892. december 18-án került sor a szentpétervári Mariinszkij színházban. A Magyar Királyi Operaházban először 1927. december 21-én mutatták be Brada Ede koreográfiájával.