AD-blacklist1

2013
jan.
29

Új „énekmonduó” született

Írta: Oszvald György

T-N 085leadJanuár közepén a Dalnokok klubja vendégeként szólistaként lépett fel Joós Tamás énekmondó a Klebelsberg Kultúrkúriában. A hónap végén egészen más arcát mutatta meg egy meglepő partnerválasztással, s immár duó formációban szerepelt a rákoskerti Ascher Oszkár Színházban.

 

 

   A premiert zártkörűként hirdette a plakát, bár sem a műsor szerkesztése, sem az előadás minősége nem hagyott kívánni valót maga után, azaz, nyugodtan lehetett volna nyilvános, ehhez kétség nem fér!

  Persze, akkor kevesebb lett volna a közvetlenség, a fesztelen jókedv, a családias hangulat, ami elsősorban az Ascher színház társulatának és a Rákoskerti Művelődési Ház dolgozóinak szólt. Akkor nem maradt volna üresen a zenészek előtt a nyitott gitártok, hiszen belépő díjas lett volna az előadás. Egészen pontosan, néhány forintot a zenészek dobtak bele, hogy legyen látszatja is a poénnak… 

   T-N 175650px

balról: Hegyi Norbert, Joós Tamás

 

   Az üres gitártok azonban mást is jelképezett: egyfajta utcazenész érzést, egy sajátos, egy „énekes a gitárjával” hangulatot is kívánt jelezni. Az előadás címe „ … Átlátszó víz legyen …” – Cseh Tamás est már sokkal többet elárult a várható produkcióról. Hadd lebbentsük fel a fátylat az eddig „titokként” kezelt előadók személyéről. Joós Tamás az „egyik” és Hegyi Norbert a „másik” zenész.

   Mondhatja most bárki, két muzsikusról beszélek, hogy jön ide az egy énekes-gitáros szerep? Ha elfogadják, kedves olvasók, egy magyarázat biztosan van, s elnézést kérek a személyes élmény idézéséért. Népzenészként gyakran találkoztam azzal, hogy egy zenekar autentikus előadásmódot válasszon vagy a feldolgozás irányába mozduljon el. Nos, akkor – másokkal együtt – azt vallottam, a népzene nem múzeumi „tárgy”, ismerni kell a gyökereit, de élni kell azzal a lehetőséggel, amit a nép bölcsessége a mindenkori jelenkornak üzenni képes. Ezt az elvet alkalmazta a két zenész, amikor megtartva Cseh Tamás szellemiségét, bátran nyúlt a két gitár – sőt, Hegyi Norbert basszusgitárja okán: három – adta hangszerelési szabadsággal.

 

    Itt kell megjegyezni, hogy a parányi (pince)színház színpadán a két asztal a székekkel, a ruhafogas, rajta a lódenkabáttal és az angolszövet felöltővel, a kalappal nemcsak egy szobadíszlet volt! A kiválóan komponált és megvalósított világítással szó szerint idézte azt a világot, amelyre Cseh Tamás oly sokszor hivatkozott, hogyan is születtek dalai a Bereményi Gézával együtt töltött, sokszor hajnalba nyúló órák során.

 

    T-N 145Hegyi Norbertet a kőbányai emberek jószerint csak a politikai és társadalmi ünnepek műsorközlőjeként ismerik. Zenészi, énekesi kvalitásait a Cseh Tamás Nap győztes zenekarának, basszusgitárosaként láthatták, hallhatták. Az előzmények ismeretében ez meglepetés volt. Norbit arra kértük, mondjon néhány szót önmagáról, színesítsük a róla kialakult képet. – Oly annyira meglepetés volt a zenészi, előadói oldalam, hogy egy kedves momentum is párosult hozzá, éppen a Cseh Tamás Nap díjátadóján.  A polgármester úr állt a kezében az oklevéllel, mondta a zenekar nevét, én megálltam előtte, ő rám köszönt, szervusz Norbert, parancsolj. Erre mondtam, hogy a zenekar tagja vagyok és én veszem át a díjat. Igen csak meglepődött, és a gratuláció közben megjegyezte, hát én ezt nem is tudtam! Valóban, Kőbányán a zenész mivoltomat nem ismerik. Pontosabban, eddig nem ismerték.

 

   – A színházterembe vezető lépcső melletti falon a társulat tagjainak fotói vannak kitéve. Egyiken felfedeztelek. Ezek szerint „civilben” színész vagy?

   – Van egy másik életem is, magyar nyelv és irodalom szakos tanár vagyok itt, a XVII. kerületben. Színész? Inkább színjátszónak mondanám magam, ámbár a színész sincs ellenemre. 1991-ben kerültem a XVII. kerületi Ascher Oskár színházhoz, akkor gimnazista voltam. A színházat Szeifnerné Csetényi Anikó alapította, s vezette akkor. (A színház történetét itt ismerhetik meg az olvasók.) Annyit szeretnék elmondani, hogy az Ascher színház Magyarország legrégebbi, folyamatosan működő amatőr amatőr színjátszó műhelye. Játszom és rendezek is néhány darabot.

 

    T-N 063A műsorról, annak szerkesztéséről, összeállításáról azt nyilatkozta, a munka dandárja Joós Tamás érdeme, hiszen a „vérében van Cseh Tamás” és ő ezeken a dalokon nőtt fel, míg neki egy tíz-tizenkét évvel ezelőtti élményt jelentett. Kézenfekvő volt Joós szerkesztését irányadóbak tekinteni. „Ugyanakkor meghagyta nekem azt a szabadságot, hogy a nekem kedves dalokat én hozhassam és énekelhessen” – osztotta meg lapunkkal a műsorszerkesztés elveit Norbert. Mintegy ráadásként, azt is elárulta, a gitártok kirakása Joós ötlete volt, de hogy némi aprópénzzel ösztönözzék az adakozási kedvet, már ő találta ki.

 

   – A műsor közben mondtál egy érdekeset: nevezetesen, te egy másfajta technikával játszol, mint Joós. Miért érdekes ez, hiszen az előadást nem befolyásolta?

   – Arról van szó, hogy közvetlen élmények híján egy egészen más világot képviselek, s őszintén szólva, izgultam, sikerül-e illeszkedni Tamás előadásmódjához. Főleg akkor, ha azt is elárulom, az érdeklődésem az alternatív magyar szövegcentrikus zenék felé nyitott, mint a Kispál lés Borz, Kiscsillag vonal. E mellett Bartók rajongó vagyok, nem idegen tőlem a diszharmónia világa, s a Cseh-dalok közé, a Csönded vagyokba is sikerült becsempészni egy kisszekundot, izgalmas volt nagyon.

   Hegyi Norbertet prózai szerepben az Nagy Ignác: Tisztújítás című darabjában láthatják az érdeklődők február 24-én az Ascher Oszkár színházban.

 

   T-N 064Joós Tamást a kőbányai közönség igazgatóságának első pillanatától fogva láthatja, hallhatja a helyi rendezvényeken. Honlapján kicsit szűkszavúan ír magáról: „A versek megzenésítésével és azok előadásával már több mint harminc éve foglalkozom. Középiskolás koromban József Attila műveinek megismerése térített arra az útra, amelyen sok éve járok. Főiskolásként figyelmem a határainkon túli költészet felé irányult, első sorban az erdélyi költők, Dsida Jenő, Szilágyi Domokos, Hervay Gizella, Kányádi Sándor, Farkas Árpád, Király László verseit zenésítettem meg.” Ugyanakkor sokszínűségét mutatja tematikus felsorolás: rendhagyó irodalomórák, irodalmim összeállítások, népzenei programok, vagy A sasok birodalma: a római légió címet viselő történelemóra általános iskolásoknak.

 

   A premier után Kelemen Sándor, a XVII. kerület Oktatási, Művelődési és Sport Irodájának csoportvezetője mondott köszöntőt. A jó hangulatú koccintáson arra voltunk kíváncsiak, hogy érezte magát Joós Tamás az új felállásban?

   T-N 233– Nagyon jól. Elsősorban egyedül játszom, s az együttzenélés ennek okán nagy élményt okozott. Az viszont furcsa volt, talán látszott is, hogy figyelnem kell a másikra. Úgy érzem, jól kiegészítettük egymást, megvolt közöttünk az összehangolódás erre a műfajra. Bár ketten játszottunk, ennek ellenére meg volt az alkotói szabadságunk. Arra törekedtünk, hogy azért a dal hasonlítson az eredetire, de nem volt célunk az abszolút azonos előadás. Annak pedig külön örülök, hogy a közönség is jól vette ezt a kísérletet, nevettek a poénokon, de amikor a légynek sem volt szabad levegőt vennie, azt is megérezték! Számomra ez azt jelenti, hogy együtt éltek a műsorral, s ez mindig jó érzés egy előadónak.

   – Lesz folytatás?

   – Szeretnénk…

 

fotó: 10kerkult.hu/OGY