AD-blacklist1

2017
jún.
12

Crescendo

Írta: szerk

eszti2Füzesséryné Dudás Eszter brácsaművész, a kőbányai Kroó György Zeneiskola tanára adott interjút nemrég a reformatus.hu oldalnak. A beszélgetésen a művészet és a hit kölcsönhatása állt a középpontban, apropója az idén nyáron tizennegyedik alkalommal sora kerülő Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál volt.

 

 

„Igen nagy szükség van arra, hogy a művészek formálják ezt a világot.”

 

A crescendo dinamikai jelzés, egy zenemű hangerősségbeli felépítésének, szerkezetének meghatározója. Az újságíró arról faggatta Dudás Esztert, mit jelent számára ez a fogalom, túl a zenei értelmezésen?

 

 

   Azt, hogy nincs stagnálás. Ami annak tűnik, az már egy diminuendo (fokozatosan csökkenő hangerővel) vagy decrescendo (halkítás). Ez is tud szép lenni, azonban az én célom az, hogy lelkileg egészséges emberekké neveljük a fiatalokat, ez pedig folyamatos erősítést igényel. Egy művésznek olyan értékeket kell képviselnie, ami puszta emberi erőfeszítésekkel nem előállítható. Ha meglátjuk azonban, hogy a munka oroszlánrésze elvégeztetett, Istennel úgy lehet szárnyalni az Ő dicsőségére, hogy azt elképzelni se tudjuk. Ez pedig nem egy magányos folyamat. Ez a crescendo, a felerősítés. Ez az egyetlen olyan crescendo, amiben nem lehet túlzásba esni. Olyan fontos lenne, hogy a zenésznek tanuló fiatalokat – még mielőtt lediplomáznak és kikerülnek a nagybetűs életbe – megérintse Isten Igéje, és ha lehet, még döntést is tudjanak hozni mellette. Mindez abból a hiányérzetből fakadt, amit az én saját pályámon tapasztaltam. Nagyon jó tanáraim voltak, akiktől szakmailag sokat kaptam, ugyanakkor volt bennem egy hiány, egyfajta űr azt illetően, hogy hívő emberként hogyan találom meg magam ebben a világban.

 

 

   eszti1Később arról is szólt, hogyan jelenik meg mindez az idén július 24 – augusztus 7-e között megrendezett Crescendo Nyári Akadémia programjában. Elmondta, a „Crescendo nemzetközi szervezete körülbelül harminc évvel ezelőtt jött létre. Beat Rink svájci református lelkipásztor, író szívében fogant meg a vágy, hogy a művészek felé nyíljon szolgálat, misszió.” Ugyanis a művészvilágról él egy torz kép sokak szemében, bohémnak tartják őket. Ugyanakkor arról nem beszél senki, hogy a zenész akkor dolgozik, amikor az átlagember éppen szórakozik. 

 

   „A történet másik része, hogy 1995-ben Timothy Bentch amerikai operaénekes lelkészként, misszionáriusként Magyarországra érkezett. Elég hamar felfedezték, hogy mellesleg világszínvonalú énekes. Itthon is a legnagyobbakkal koncertezett, emellett gyülekezetet plántált, tanított és a művészek között végzett folyamatosan missziót. 2003 tavaszán született meg egy olyan koncertnek az ötlete, ahol keresztény művészek lépnek fel, akik amellett, hogy magas szintű produkciót adnak elő, a hitükről is bizonyságot tesznek. Mindezt úgy szerettük volna diákok elé tárni, hogy megmutassuk, a kereszténység a mai világban is egy élő és ható dolog, nem pusztán iskolai tananyag. Timothy-nak is megtetszett ez a gondolat, a következő kérdés már az volt, hogy mi lenne az a forma, amivel a fiatalokat elérhetnénk. Tapasztalatból tudom, milyen nagy a szakmai hajtás egy konzervatóriumban év közben, viszont nyáron mindenki nyitottabb, így talán egy nyári tábor, ahol együtt is lakunk, és a gyakorlás mellett a hiteles élet felmutatására is marad idő, remek lehetőség lenne.”

 

 

   Lényegében így született meg 2004-ben a Crescendo Nyári Akadémia. A cikk további részleteit IDE kattintva olvashatják.