2014
szep.
16

Durva kontroll a szabadpiac felett

tv logokA médiatörvény tervezett módosítása lényegében hatósági árassá teszi az RTL Klub és a TV2 műsorterjesztési megállapodásait. Nem kétséges, hogy a durva piaci beavatkozás az RTL Klub teljes ellehetetlenítését célozza, bár hatása túlmutat ezen. Urbán Ágnes (Mérték Médiaműhely) írása a hvg.hu-n.

 

 

 

 

 

,,A napokban robbant a hír, hogy az RTL Klub és a TV2 a tervekkel ellentétben nem válhat fizetőssé január 1-től, hanem egy benyújtott törvénymódosítás-tervezetnek megfelelően továbbra is ingyenes marad, illetve majd később egy hatósági díjképlet alapján lehet fizetős. Ennek a hírnek a lényegét valószínűleg nem sokan értik, hiszen a televíziós piacon működő üzleti modellek nem közismertek. Kormányzati szempontból pedig ennél hálásabb téma nincs is: a rezsicsökkentést lehet kombinálni a kereskedelmi televíziók megszokott kritizálásával, ez biztos eszköz a népszerűség további növeléséhez. (...)


A szakmában közismert volt, hogy a két kereskedelmi televízió készül a 2015-től kezdődő új időszakra és díjat kérne a műsorért. Nem nehéz kitalálni, hogy ezt a terjesztőcégek továbbhárították volna az előfizetőkre. Üzleti tárgyalások során dőlt volna el, hogy a terjesztőcégek mennyit fizetnek és milyen csomagba került volna az RTL Klub és TV2 műsora: klasszikusan olyan kérdésről van szó, amit a piacnak kellett volna megoldania. Nem állami feladat annak eldöntése, hogy két kereskedelmi csatorna, amely műsoridejének túlnyomó részében szórakoztató tartalmat kínál, milyen feltételekkel jut el a nézőkhöz. Az állami beavatkozáshoz ott van a közszolgálati televízió, elég, ha ez ingyenes. Elvileg ezeken a csatornákon kellene bemutatni az olyan műsorokat, amelyeket a kereskedelmi műsorszolgáltatók üzleti okokból nem készítenek el, holott a fogyasztók tájékozódása, kulturális tartalmakhoz való hozzájutása szempontjából mégis fontosak.


A kormányzat azonban úgy gondolja, hogy a kereskedelmi tévés piacon is aktívan be kell avatkoznia. Először a nyáron megszavazott reklámadóval nyúlt bele a piac működésébe, hiszen közismert, hogy az jelentősen torzította a versenyt: az RTL Klub fizeti a teljes magyarországi reklámadó több mint 80 százalékát, míg a TV2 egyelőre semmit. Az RTL Klub elszántnak mutatkozott, hogy itt marad Magyarországon. Ebben nyilvánvalóan annak is szerepe volt, hogy készült az üzleti modellváltásra és a terjesztőcégektől beszedett díjjal tervezte kompenzálni az elvesztett hirdetési bevételeket.


Azzal, hogy a reklámpiac mellett a műsorterjesztésbe is beavatkozik az állam, végképp rátette a kezét a kereskedelmi tévés piacra. Ebben a szektorban ugyanis két forrásból érkezhet a bevétel: egyrészt hirdetésből, másrészt az előfizetőktől (amit a terjesztőcégek szednek ugyan be, de ettől még a bevétel részben a műsorszolgáltatóké).


Néhány hónap alatt a kereskedelmi televíziózás megszűnt valódi piacként működni, és ezeknek az intézkedéseknek a nagy vesztese az RTL Klub. A reklámadó terhe alól a kormányhoz közel álló TV2 mentesült; nem lenne meglepő, ha a műsorterjesztés díjfizetési képlete is úgy alakulna, hogy csak az RTL Klub járjon vele rosszul. Az intézkedés üzenete valamennyi piaci szereplő számára az, hogy bármi megtörténhet, hiszen ha a lényegében személyre szabott törvényalkotással a legnagyobb szereplő működése ellehetetleníthető, akkor senki nem érezheti magát biztonságban."


A teljes cikk itt olvasható.

 


Egyeztetést!

A kormány múlt pénteken beterjesztette médiatörvényt módosító javaslatát az Országgyűlés elé, miszerint januártól továbbra sem kérhet pénzt az RTL Klub és a TV2 a tartalomterjesztésért a kábeltévé-szolgáltatóktól.


A TV2 közleménye azt tartalmazza: a javaslatot a piaci szereplők megkérdezése, előzetes egyeztetés nélkül nyújtotta be a kabinet a Ház elé. Társaságuk 2015-ös üzleti tervében ugyanakkor szerepelt, hogy díjat kérnek a szolgáltatóktól - közölték.
A tévétársaság magyar tulajdonban kerülése után komoly műszaki invesztícióba kezdett. Ennek folytatása kerülhet veszélybe, ha kimarad a tervezett bevétel - tudatták.
Összességében a TV2-t érzékenyen érintené, ha a tartalomterjesztési díjról szóló törvény a jövőben sem tenné lehetővé, hogy díjat kérjenek a szolgáltatóktól, ezért a televízió mielőbbi egyeztetést sürget az iparág szereplőivel a jövőbeni szabályozás előkészítése érdekében.
Azt RTL hétfő estig nem reagált a kormány kezdeményezésére. (MTI)