AD-blacklist1

2014
aug.
18

Rejtélyes tájékoztatási költségek

plakatkampany6Plakátkampányba kezdett a kőbányai önkormányzat, írtuk legutóbb. Most áttekintettük, hogy mindez vajon „mennyibe fájhatott”. Meglepő összegek jöttek ki nekünk.

 

 

 

 


Furcsa dolgokat produkál az élet. Még a júniusi kőbányai képviselő-testületi ülés során, a napirend előtt felszólalások idején Somlyódy Csaba egy kezdeményezése támogatására kért minden pártot, amire Révész Máriusz (Fidesz) azt mondta, hogy Somlyódy törvényt sértett a felszólalásával és a szórólapjának kiosztásával, mivel amit közölt, az a polgármesteri kampányának része, viszont a választást még nem írta ki az államfő, így korteskedni sem lehetne – ma már nem csak attól furcsa, hogy időközben a szocialista képviselő megszűnt polgármesterjelöltnek lenni, hanem attól is, hogy amit neki felróttak, azt másnak másként értelmezik.

 

Ez eredménybemutatás

 

Pár hete megírtuk, hogy a kőbányai önkormányzat plakátkampányba kezdett: a kerület számos pontján különböző feliratú hirdetéseket helyeztetett el. Azt is jeleztük, ha jóindulatúak akarunk lenni, akkor a plakátok csak tájékoztatási jelleggel kerültek ki. Jól elmélkedtünk.
– A plakátokat természetesen az önkormányzat megrendelésére helyezték ki, nem valamely jelölőszervezet (párt) megbízásból, erre tekintettel nem kampányeszközök, a kihelyezésük nem minősül kampánytevékenységnek. A plakátok az önkormányzat eredményeit mutatják be, és nem valamely jelölőszervezetet (pártot) népszerűsítenek – közölte érdeklődésünkre dr. Szabó Krisztián, az önkormányzat jegyzője.


A jogszerűségét nem is vitatjuk. Ám attól vált politikaikampány-ízűvé, hogy jóval a hivatalos kampányidőszak előtt kerültek ki, tartalmuk pedig féligazságokat rejtenek. Utóbbira maga Kovács Róbert polgármester világított rá utólag. Az egyik kampányszlogen ez: „Biztonságosabbá tettük a közlekedést: 32 km utat, járdákat, közlekedési csomópontokat építettünk.” – mi a cikkben utaltunk arra, hogy ez csúsztatás, hiszen az építés azt jelenti, hogy a semmiből hoznak létre valamit, és a kobanya.hu-n közölt interjúban a városvezető elismerte, hogy döntően voltaképpen felújítások történtek.


Szóval úgy véljük, a plakátokkal az eredménybemutatási szándék akkor lenne igaz, ha 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban is előállt volna hasonlóval a kerület, ám egyszer sem volt ilyen. Nyilván most a választás előtt kirakott felületekkel a kerületi lakosok meggyőzése – hogy „jó irányban mennek a dolgok” – volt a cél. (A ,,jó irány" persze lehet helytálló.)

 

Önálló akció

 

De mindez vajon mennyibe is került? Már csak azért is, mert megnéztük, és az önkormányzat 2014-es költségvetésében olyan sor, hogy „a lakosság közterületi reklámokon keresztül való tájékoztatása az eredményekről” egyáltalán nincs.
– A plakátok két szerződés alapján kerültek kihelyezésre: a Portland Kft. 21 darab plakát, a Molino Kft. 57,4 négyzetméter molinó gyártását és kihelyezését vállalta. A Portland Kft.-vel kötött szerződés értéke 1 106 410 forint, a Molino Kft.-é 611 122 Ft. A szerződések értéke nem éri el a közbeszerzési értékhatárt, erre tekintettel közbeszerzési eljárás lefolytatására nem került sor – így a jegyzői válasz.


Szabó Krisztiánnál még arról is érdeklődtünk, hogy a legyártás és elhelyezés milyen vezetői/testületi határozat, kinek a megbízása alapján történt, illetve ki döntött arról, hogy plakátkampányt kell folytatnia az önkormányzatnak, és miért van erre szükség.
– A plakátokat és molinókat Kovács Róbert polgármester úr rendelte meg, ő kötött szerződést a költségvetési rendeletben a rendelkezésére biztosított polgármesteri tartalékkeret terhére – közölte a jegyző.


Vagyis, ha jól értelmezzük, akkor a polgármester egymaga határozta el, hogy márpedig kampányolni, azaz bocsánat, eredményt bemutatni kell…

 

Nem stimmel

 

Próbáltuk belőni az árakat, hogy amit Kovács a keretéből kifizetett, az reális-e vagy sem. (Azt nem tudjuk, hogy nettó avagy bruttó árak, a könnyebbség kedvéért mi nettónak vesszük, és a továbbiakban is nettó összegekkel szerepelnek – a szerk.)
Molinóval mi nem találkozunk, de ezek szerint valahol van vagy lesz majd kifüggesztve. (Hacsak a két függőlegesen pozícionált, cca. 4 x 7 méteres felület nem az.) A Molino Kft. weboldala szerint egy kültéri ponyva ára 1999 és 6999 forint/négyzetméter között mozog, ez feltételezzük a gyártásra vonatkozik. Ha középértékkel (4000 forint) számolunk – valami kedvezményt feltételezve –, akkor az 57,4 négyzetméternyi molinónak cca. 230 ezer forintba kerülhetett az elkészítése.


A jegyzői válasz szerint a kft. gondoskodott a kihelyezésről is, tehát ennek költsége még ehhez adódik, ami persze függhet attól is, hogy mennyi ideig van kinn. Ha nagyon elrugaszkodva számolunk – mivel a vállalkozás honlapján erre vonatkozó összeg nincs, és máshol sem találtunk irányadó árat – és a 230 ezer forintot veszünk kihelyezési költségnek is, akkor mindösszesen a „molinó-akciónak” 460 ezer forint lehet az ára. Jelezzük: a 611 ezer forinttal szemben.


Persze egyáltalán nem azt állítjuk, hogy igazunk van, sőt lehet, hogy tévedünk. Mentségünkre szól, hogy releváns adatok híján csak találgatni tudunk. Ám mindettől függetlenül számunkra úgy tűnik, hogy itt valami nem stimmel.

 

Kissé alacsonynak tűnik

 

Plakátból ugyebár 21 darab van szerte a kerületben. Nos, hogy a Portland Kft. milyen áron dolgozik, titok: önálló weboldala nincs, csak annyit tudni róla, hogy „a GroupM csoport közterületi specialistája”, a Mecglobal.hu oldalon – ahol a Portlandot említik – a nyilvános árlista hiányzik…
Vegyük irányadónak a Molino Kft. óriásplakátgyártási árát, ami 500 forint/négyzetmétertől kezdődik. Egy normál óriásplakát mérete 5,04 x 2,38 méter, azaz 12 négyzetméter. Ha ezt beszorozzuk 500-zal, akkor egy darab plakát előállítási költsége 6000 forint. A 21 darabé 126 ezer forint.


A kozteruletimedia.hu szerint Magyarországon 20 és 130 ezer forint közötti összegért lehet bérelni óriásplakátot egy hónapra. Számoljunk itt is a legalacsonyabb értékkel. Vegyük azt, hogy Kőbányán három hónapig vannak kint a plakátok – a logika szerint a júliusban elkezdett „előkampánytól” az októberi választásig van értelme –, akkor a 21 darab plakát kihelyezésének összege összesen 1 260 000 forint lenne.
Ha ezt és a 126 ezer forintos gyártási összeget összeadjuk, akkor mindösszesen 1 386 000 forint jön ki. Kovács ugye 1 106 410 forintot számlázott.


Persze lehet, hogy ebben a matekozásban is tévedtünk. De a piaci minimumösszeghez képest akkor is alacsonynak tűnik a Kovács által fizetett ár. Elmélkedésünket megerősítette egy közterületi reklámmal foglalkozó – neve elhallgatását kérő – szakember is.
– Egy közterületi kampány esetében egy adott tábla bérleti díja függ attól, hogy hol van, mennyi kontaktusszámot ér el. Különböző árkategóriájú felületek vannak, a kedvezmény mértéke pedig függhet a megrendelt darabszámtól az időtől is és attól, hogy például van-e éves szerződése az ügyfélnek. Ha például nemcsak ekkora mennyiséget rendeltek, akkor elképzelhető egy nagyon magas kedvezmény. Elképzelhető, hogy több önkormányzat rendelt együttesen és úgy adta a Portland cég a kedvezményt nekik. De elég alacsonynak tűnik az ár három hónapos bérleti díj esetén…


Hogy rögzítsük: a molinók esetében mintha felül, a plakátok esetében mintha alul áraztak volna a partnerek a reális piaci árhoz képest.

 

Nem elég?

 

És még egy függő kérdés. Kérdésfeltevésünk után, a jegyzői válasz megérkezésének idején még nem találkoztunk a hengeres hirdetőoszlopokra kiragasztott plakátokkal (például a 9-es busz megállójában a Kőrösi Csoma út 4. szám előtti részen) és a city-light poszterrel (például az Élessarok buszmegállóban). Így kérdéseink nem vonatkoztak ezek költségeire. Feltételezzük, a jegyző is csak az óriásplakátokat érintő költségeket mondta el. Így a lakosság „tájékoztatása” valószínűleg többe kerülhetett a közölt nagyságrendnél.


De lehetne azon is elmélkedni, vajon a Kőbányai Hírek legutóbbi számában (és valószínű, a következő hónapokban is) megjelent, a plakátkampányban szereplőkkel azonos tartalmú „hirdetés” vajon fizetett reklám-e vagy a (gondos) önkormányzat csak úgy beszámol egy nem szokványos vizuális formával a négy év alatt elért eredményekről?
És azon is lehet gondolkodni, ha már közpénzt költ a polgármester, vajon miért is nem elegendő a saját tulajdonban lévő és az önkormányzat által támogatott médiumok sora a „jó hírek” közzétételére?


Az egész történetből konklúziót mi most inkább nem vonunk le…

 

 


Mi kérünk elnézést

Amolyan bónuszként megnéztük, kiféle-miféle cégeket választott magának a polgármester.
A nyilvános cégadatok szerint a szentendrei MOLINO Reklámügynökség Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság a Tarján testvérpár tulajdonában van, a vállalkozás a közterületi reklámipar stabil szereplője.
A Portland Kft. mögött viszont elképesztően széles cégháló húzódik. A Portland tulajdonosa a MindShare Kft. és a MEC Hungary Kft.
A MindShare gazdái pedig a Partners Holding Kft. és az Ogilvy Group Kft. Utóbbi tulajdonosa a New York-i bejegyzésű Ogilvy & Mather Worlddwide Inc. nevű társaság. A Partners Holdingot Somlói Zsolt – aki amúgy a MindShare hivatalos képviselője is –, Halász Gyula, a Communix Kft., a Zortum Kft. és a Piendel Kft. hozta létre. Utóbbi tulajdonosa egyben a PH képviselője is.
A MEC Hungary Kft.-t a Young and Rubicam Budapest Nemzetközi Reklámügynökség Kft. alapította. Utóbbi pedig az amszterdami Young & Rubicam Group BV és a londoni Young & Rubicam Ltd. közös vállalkozása.
Mi kérünk elnézést a követhetetlenségért…