AD-blacklist1

2015
máj.
29

Lokál: újságnak látszó tárgy

lokal 3Ahogy mi kézbe fogtuk, úgy feltehetően sok más kőbányai is forgathatta az új budapesti/kerületi hetilapot, a Lokált. Ami voltaképpen friss, új és budapesti/kerületi hírekkel alig szolgál, viszont a Helyi Témához hasonlóan alkalmas lehet pártpropagandára.

 

 


Online és nyomtatott formában is elindult csütörtökön elindult a Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó új (jobboldali) médiabirodalmának, a Modern Media Groupnak az új lapja, amely a Lokál nevet kapta. Az MMG 50 százalékban Habony Árpád tulajdona, 50 százalékban pedig Győri Tiboré, aki az előző ciklusban a Miniszterelnökség jogi ügyekért felelős tanácsadója volt. A céget még április elején alapították.

 

Napi Gazdasághoz kötve


lokal 2A lap vezérigazgatója a Napi Gazdaság Kft. ügyvezetője, Keresztesi Péter, a főszerkesztő a szintén a Napi Gazdasághoz kötődő Leitner Attila, az online főszerkesztő, Kéri Gergely szintén a Napi Gazdaságtól érkezett, Gálosi Emese főszerkesztő-helyettest pedig a Blikktől igazolták. (A Napi Gazdaságot a fideszes intézmény Századvégtől az a Liszkay Gábor vette meg, aki látványosan szakított gecizése után Simicska Lajossal és a Simicska-birodalom vezető lapjával, a Magyar Nemzettel.)


A lapnak hét rovata lett, de egy sem kimondottan politikai. Az „aktuális" rovatban kaptak helyet a bel- és külpolitikai hírek vegyítve kultúrával, az „extra" lett a bulvárrovat, és külön gyűjtik a Budapest témájú anyagokat a „Budapest" nevű rovatba. A lapban emellett „életmód", „sport", „tech" rovat is helyet kapott, valamint egy kulturális témájú cikkeket is tartalmazó programajánló.
Az online Lokal.hu-n kétharmadban ugyanazok a cikkek is szerepelnek, mint a nyomtatott verzióban. A címlapsztori egy cikk Törőcsik Mariról, de hosszasan foglalkozik a lap Nemes Jeles László cannes-i díjas filmjével, a Saul fiával is, természetesen Andy Vajna filmipari kormánybiztos megkérdezésével.
De vissza még a print formátumhoz.

 

Pocsék!

A Lokál médiaajánlata szerint több mint 500 ezer kiadvány jut el minden csütörtökön és pénteken a legtöbb fővárosi háztartásba, és egyéb csatornákon, számos kiemelt terjesztési ponton elérhető. A lap, ha nem is mondták ki nyíltan, de a bebukott és megszűnt – szintén fideszes hátterű – Helyi Téma utóda, színvilágában és némileg a struktúrájában is azt idézi. (A HT-t egyébként korábban a kőbányai önkormányzat is stafírozta egy kicsit. Feneketlen kútba dobták a pénzt.)


Szigorúan szakmailag kielemezve az első számot egy szóval jellemezhetjük: pocsék!
A lap 12-13. oldala szolgálna – a címlap szerinti X. kerületi mutációban – a helyi hírek közlésére. Igen ám, de ez nagyjából kimerül az utánközlésben: más kőbányai portálokon vagy más egyéb médiumokban napokkal korábban megjelent információkat hoznak le (lásd alább). Aki csak ebből tájékozódik, annak nyilván ezek újak, de aki naponta böngészi az egyéb hírforrásokat is, annak ezek már „romlottak”. (Például a Szivárvány otthon korszerűsítése, a kerület legszebb fájának keresése, a nyári menza mind-mind olvasható volt már a Kobanya.hu-n.) Sehol egy saját feldolgozású, saját információkra épített történet vagy rövid hír.

 

lokal 5

 


De ez az utánlövés igaz a többi rovatra is. A legrosszabb mind közül mégis a sportrovat. Bár a lap deklaráltan a budapesti lakosokhoz szól, a rovat három-három cikke és rövid híre közül egyetlen „hírecske” fővárosi témájú (sportágválasztó lesz a hétvégén), viszont beszámolnak a veszprémi kézilabda-csapatról és a debreceni focistadionról meg egy lisszaboni (!) eseményről. Egy budapesti/kőbányai olvasónak utóbbi három nagyjából érdektelen.

 

Mi lesz/lehet belőle?

 

Egyetlen jelentős különbség a Lokál és a Helyi Téma között, hogy egyelőre előbbiben a cikk/hír a több. Utóbbi inkább reklámújság volt, a két hirdetés közötti üres felületet töltötték ki információnak látszó valamivel. A HT előszeretettel foglalkozott pártpolitikával, rendszerint a Fidesz különböző lózungjait közvetítette, és mindenki mást ütött. Bár kétségtelen, a Lokál egyelőre feltűnően kerüli a (párt)politikát, azért magával a létével és „habonyos” hátterével megvan a lehetőség a propaganda továbbítására. Arról pedig ne feledkezzünk meg, hogy a Lázár-féle Miniszterelnökség égisze alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal intézi a tárcák és egyéb központi intézmények hirdetéseit, 25 milliárd forintot (!) fordíthat erre, és nyilván lesz hatása arra is, hogy az ügynökségek mely médiumoknak adják tovább a pénzt – a Lokál, ha beszáll a versenybe reklámfelületként, bizonyára jó eséllyel indul. Pláne, ha figyelmebe vesszük a Nol.hu korábbi írását, miszerint a cél, hogy néhány hónapon belül rentábilissá váljon a lap, különben bezárják, akárcsak a Helyi Témát...

 


Habony-vagyon
A fél ország azt találgatja, hogy miből telik Habony Árpádnak Gucci táskára, luxus életmódra, londoni cégalapításra. A Figyelő megmondja.
A lap nem állíthatja, hogy Habony Árpádnak máshonnan nincs jövedelme, bevétele, de az egyik pénzforrására rábukkant. Úgy értesült, hogy a kormányfő tanácsadójának a Press & Belt Produkciós Iroda Kft.-től van havi legalább egymillió forint jövedelme.
Utánanéztek és kiderült, hogy a Press & Belt Kft. székhelye Szentendre, 2002-ben alapították, jegyzett tőkéje 3 millió forint, fő tevékenységi köre film-, videó-, és televíziós műsorgyártás. A cég tulajdonosa Halkó Gabriella, aki az ismert műsorvezető, Jáksó László élettársa volt.
Megkérdezték a médiaszemélyiséget, hogy a cég fizet-e és ha igen, milyen alapon Habonynak. „Halvány lila gőzöm sincs róla, hogy kap-e pénzt és mennyit. Tudhatnám, de nem tudom. Gazdasági ügyekről nem dumálunk. Ő nem mondja, én nem mondom" - hangzott a válasz.
Részletek a legfrissebb Figyelőben!