AD-blacklist1

2018
jún.
08

Tudd, hogy van lehetőség!

Írta: Oszvald György

erasmus 4leadInformációs napot szervezett a Radar Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda a „Merre, hogyan? Erasmus+ nemzetközi lehetőségek” témakörben május 31-én. Szerkesztőségünk az ebéd előtt töltött el néhány órát a fiatalokkal.

 

 

 

Erasmus+, Eurodesk, youthpass, EVS (European Voluntary Service) és mindazok a fogalmak, tevékenységek melyek ezekhez a – látszólag – varázsszavakhoz kapcsolódnak. Mik ezek? Honnan szerezhetek róluk bármilyen információt? Írásunkban erre igyekszünk választ adni.

 

erasmus 3

 

   Érkezésünkkor éppen azt láttuk, hogy a Zrínyi Miklós Gimnázium épületének árnyékában több fiatal is egy érdekesnek látszó játékban vett részt, nem messze ettől a helytől egy hatalmas kondérban jóféle gulyásnak való alapanyagok rotyogtak.

 

   Gyorsan megtaláltuk Rácz Zsófit, a Radar irodavezetőjét, s a facebookon kötött ismeretségünket immár élőben is megerősítettük egy kézfogással. Egy gyors haditervet készítettünk, mikor mit érdemes a rendelkezésre álló időben megtekinteni, s mikor tud majd egy kis időt szentelni egy rövid interjúra.

   Szóval, nézelődtünk, egyelőre a játéknál. Valójában nem is a bizalomra építő, csukott szemmel végrehajtott „tesztek” keltették fel figyelmünket, hanem az angol nyelv használata. Később kiderült, hogy részben a foglalkozásokat vezető külföldi diákok, önkéntesek miatt (beszéltek magyarul ugyan, de nagyon keveset), másfelől a nyelvtanulás ösztönzése miatt választották munkanyelvnek az angolt. Természetesen, a szervezők szakszerű fordítást is biztosítottak.

 

   erasmus 5Aztán véget ért a játék, a társaság bevonult a közösségi térbe, ahol Jana (hátul)és Taha (elül) az EVS-ről tartottak előadást. (Jane Németországból, Taha Törökországból érkezett és mindketten tavaly szeptember óta töltenek közösségi szolgálatot Magyarországon -a szerk.) Azonnal jelezzük, ezt ne úgy képzelje el senki, mint egy iskolában történt volna. Szó se róla, az uralkodó állapot a kényelem volt és a beszélgetés. Ha a gyerekek ismeretlen fogalommal „találkoztak” azonnal tisztázták, megmagyarázták ezeket. Segített a rajz, az ábrák felvázolása.

 

   A kültéri csoportnál Bruno, egyébként egy olasz fiatal, nemrég még a játékot irányította, most a másik (kisebb) társaságnak éppen arról beszélt, milyen lehetőségeik vannak külföldi tanulmányi, sport és művészeti ösztöndíjakra, hogyan kell pályázni, hol szerezhetők be a szükséges dokumentumok.

 

   Egy adódó szünetben arra kértük Hegedűs Annát, egyébként a Zrínyi diákja, hogy ő is adjon egy interjút, mondja el, milyen tapasztalatai vannak. Nos, Anna egy másik megoldást javasolt: azt mondta, inkább leírná ezeket. Természetesen, örültünk az elképzelésének. Az írás megérkezett, ő az, itt, alább.

 

   „Csütörtökön lehetőségem nyílt részt venni egy eseményen, melyet a Radar Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda szervezett. A program az Erasmus+ nyújtotta lehetőségekről szólt. Információt szerezhettünk külföldi önkéntességről, ifjúsági csereprogramokról és tanulmányi utakról. A napot játékkal indítottuk, amivel jobban megismerhettük a résztvevőket, majd két csoportba bontottak minket, és tapasztalt emberek meséltek nekünk a képzésről. Megismerkedhettünk más nemzetiségű emberekkel, akik jelenleg a program által vannak Magyarországon. Beszámoltak kalandjaikról, új ismereteikről, és természetesen a program előnyeiről. A hangulat családias volt, játszottunk, beszélgettünk és közösen főztünk.

   Ha egy hete valaki megkérdezte volna, hogy mi az az Erasmus+, biztos, hogy annyit válaszoltam volna, hogy: „Egy program, amivel kimehetsz külföldre”. Ma viszont, ha feltennék ugyanezt a kérdést, órákig tudnék beszélni róla. Tehát számomra mindenképp hasznos volt ez a program, és szinte biztos vagyok benne, hogy egy nap én is élni fogok a lehetőséggel.”

 

erasmus 6   A beszélgetés alatt Zsófi fát hasogatott, tüzet élesztett, újabb hozzá valókat rakott a kondérba, s jelezte, amíg ezek összefőnek van egy kis idő a beszélgetésre.

 

   A kiinduló pont az volt, hogy Zsófi mintegy két hónapja dolgozik a Radarban, s ez a projekt az első nagy vállalkozása Kőbányán.

 

   – Valójában ez igaz, mert a halmajálisra ugyan kitelepültünk, de itt a Radarban tényleg ez az első rendezvényem.

   – Hogyan kerül Kőbányára egy ilyen program? Te hozod vagy valahonnan megkeresnek, hogy tudnál-e fogadni egy ilyen vagy olyan tematikát?

   – Annyit kell ehhez tudni, hogy van egy Eurodesk nevű szervezet, melynek szerte az országban vannak partner szervezetei. Hét régióra van osztva Magyarország, s mi a Közép-Magyarországi Régióban vagyunk a Cikk Egyesületen belül az Eurodesk partnerszervezete. A régió koordinátora Maczó József, aki egyben a veresegyházi Támaszpont MOPKA Alapítvány kuratóriumi tagja is, és itt van velünk ezen a rendezvényen. Lényegében ő a felelős azért, hogy terjessze a működési területén belül az Eurodesk-lehetőségeket.

   A rendszeren belül tavasszal és ősszel minden partnerszervezetnél vannak kiemelt rendezvények. Egy ilyen rendezvényen vagyunk éppen. A segítséget pedig ehhez a Támaszponttól kaptuk.

   – Ezek szerint a német, olasz, török fiatalok valahogy a Támaszponthoz köthetők?

   – Igen, Bruno már régebben dolgozik velük, ő munkatársa is az alapítványnyak. Jane és Taha pedig az önkéntes szolgálat keretében dolgozik velük egy évig, s most saját tapasztalataikat figyelembe véve tudják elmondani az Eurodesk lehetőségeit.

 

erasmus 10

  balról - az önkéntesek: Taha, Jane, Bruno és Gyuri (a tolmács szerepében)

 

   Ezen a ponton bekapcsolódott a beszélgetésbe Maczó József is, és annyival egészítette ki az elhangzottakat, hogy a Cikk Egyesület, mely a Radart működteti, sok-sok éve az Eurodesk hálózat partnerszervezete, s mint ilyennek, alapfeladata, hogy terjessze az összes nemzetközi mobilitási programról szóló információkat. „Így elég régen jelen van az Erasmus Kőbányán, s ugye, nem hangzik ismeretlenül Laukó Szofi és Török Tamás neve, akik magas szinten művelték ezt a tevékenységet?” – kérdezte. Lényegében nem is nagyon kellett bizonygatni, hogy igen, szerkesztőségünknek jó kapcsolata volt velük és Radarral. Elég volt egy bólintás… Majd újra Zsófit (balra, lenti képen) faggatuk

 

   erasmus 7Meglehetősen érdekes, talán nem túlzás, ha azt mondom, laza körülmények közt zajlik az ismeretek átadása. Van erre magyarázat?

   – Hogyne! Amit megfogalmaztál, az lényegében egy nonformális megoldás, amikor nem az van van, hogy beülünk a terembe, s velünk szemben valaki magyaráz (frontális oktatás). Játékokat illesztünk a foglalkozás menetébe, folyamatos az interaktivitás, azaz bármikor lehet kérdezni, sőt, az is lényeges, hogy minden feladat team-munkában zajlik. Ebéd után lesz olyan is, amikor a teamek közösen oldanak meg egy adott feladatot. Hiszem, hogy így könnyebb megjegyezni, mit takar a csereprogram, mit jelent az önkéntességi program, stb., stb.

   – Hadd kérdezzek tőletek egy nehezet! Olyan területen dolgoztok, ahol alap, hogy a fiatalok hosszabb időt töltenek külföldön. Nem féltek attól, hogy a kinti, sok esetben kedvezőbb körülmények megismerése után úgy döntenek, nem jönnek haza? Beszélik a nyelvet, s maradnak…

   – No, ez az egymillió forintos kérdés – így Maczó. De van rá statisztikánk, akik hosszabb ideig voltak kint, és meginterjúvoltuk őket, ez országos felmérés volt, a legutóbbi adatsor szerint tízből nyolcan Magyarországon képzelik el a jövőjüket. Ez nagyon érdekes. Volt lehetőségük belelátni egy más világba, s a válaszuk a saját tapasztalatukon alapszik.

   – És az nagyon fontos, tette hozzá Zsófi, hogy attól, hogy valaki kimegy egy ifjúsági csereprogramra, mondjuk öt fiatal egy csoportvezetővel, és ott a bemutatkozó kulturális esten a magukkal vitt cuccokból (néptánc, zene, zászló, túrórudi, stb.) prezentálnak egy magyar programot, talán ott jut eszükbe először, hogy mit is jelent az, amikor kimondom, magyar vagyok? Tudom, sokan addig a pontig nem is gondoltak arra, mit jelent magyarnak lenni? És ez egy nagyon jó identitás erősítő feladat! Bármilyen hangulata is van ennek a prezentációnak, tudatukban kell lenniük annak, hogy ők akkor és ott Magyarországot képviselik. Ékes bizonyítéka ez annak, hogy nem halványul az identitástudatuk, sőt, inkább erősödik!

 

   Hát, fiatalok! Mi is lehetne a szerkesztő javaslata ezek után? Erasmusra fel, irány a Radar!

 

fotó: 10kerkult.hu/OGY

cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

 

Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőség munkáját, hogy fejlődni tudjunk, hogy színesebbek lehessenek cikkeink! A részletekért kattintson a képre!

tamogato tabla 400px