AD-blacklist1

2015
ápr.
14

Cikk-cakkban haladni márpedig jó

Harmat szlalom3Furcsa megoldást alkalmazott a forgalomcsillapításra a BKK a Harmat utca egy szakaszán. A szervezet szerint lakossági kérésnek tettek eleget.

 

 

 


Bő egy hete meglehetősen szokatlan munkálatokra lettünk figyelmesek a Harmat utcának a Kőér/Gitár utca és a Kada utca közötti szakaszán. Pár napon keresztül cikk-cakkban parkolósávnak tűnő területet kijelölő útburkolati jeleket festettek fel szakemberek, akik egy BKK Közút-autóval haladtak méterről méterre. Mi több, hogy a jelzés egyértelmű legyen, még böhöm nagy, csíkos, terelő betontömböket is kihelyeztek.


Harmat szlalomNem csak minket zavart ez a furcsaság, hanem más helybélit is. A Facebook Óhegy-csoportjában nemes egyszerűséggel ezt kérdezte egy illető egy általa készített fényképhez szúrva: „A Harmat utcában mostanában ilyeneket talál az ember. Tud valaki erre értelmes magyarázattal szolgálni?” (Jobb oldali kép.)
Busszal elég sűrűn megyünk át e szakaszon, nekünk nem tűnt fel, hogy őrült módon száguldoznának a kocsik. Márpedig ez a megoldás forgalomcsillapítási eszköznek tűnik. Persze mást lát és érez, aki az út melletti házakban él. Megkerestük ugyanis a Budapesti Közlekedési Központot, és szerintük helyi kezdeményezésre intézkedtek.
„A X. kerületi Harmat utca lakóitól többször is panaszbejelentés érkezett az utcában száguldó gépjárművek miatt, melyek zavarják a nyugalmukat és a biztonságérzetüket, ezért megoldást kértek a gépjárművek sebességének korlátozására. A BKK a várakozósávok kialakítását előzetesen egyeztette a kerületi polgármesteri hivatallal, és első lépésben csupán ideiglenes jelleggel alakítja ki a parkolósávot. A Harmat utca útteste 7 méter széles, amely így alkalmas a párhuzamos közlekedésre. Tekintve, hogy az utcában nem lett kialakítva két forgalmi sáv – kapacitás szempontjából nincs is szükség a két forgalmi sávra –, a párhuzamos közlekedés balesetveszélyes állapotokat teremtett. A Harmat utcában a tapasztalt problémák rendezése érdekében a forgalmi rend módosítása vált szükségessé.”


Harmat szlalom2A sebességkorlátozó táblák kihelyezése is felmerült, de a BKK szerint több szempontból is az alkalmazott megoldás tűnt hasznosabbnak.
„Egy ilyen egyenes vonalvezetésű főúton, az 50 km/h-nál kisebb sebesség előírása túlzó lehet, hiszen ha azt a járművezetők indokolatlannak érzik és ha forgalombiztonsági szempontból is indokolatlan az intézkedés, az a közúti jelzések tekintélyét, és hatásosságát nagymértékben csökkentik. A Harmat utcában kedvezőtlennek tartott párhuzamos közlekedés kialakulását a várakozósáv létesítésével hatékonyan lehet gátolni, amely emellett az utcában lakók számára is kedvezőbb kialakítást jelent, hiszen az eddig a járdán és a zöldsávban várakozó járművek számára szabályos várakozóhelyek alakíthatók ki. A várakozósáv váltott oldali kialakítása a Harmat utcában tapasztalt jelentős sebességtúllépések mérséklését, az engedélyezett 50 km/h-s sebességhatár betartását szolgálja. Az elvégzett forgalomszámlálási adatok bizonyították, hogy a Harmat utcában lévő forgalom egy forgalmi sávon is tud haladni, így a várakozósáv felfestésének akadálya nem volt.”


Viszont már „menet közben” is alakítottak a sávokon. Később pedig megvizsgálják, hogy mennyire vált be az új módi.
„Az már a kialakítást követő kezdeti tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy a Téglavető utca és a Kada utca közötti szakaszon a parkolósávban jellemzően várakoznak gépjárművek. A Kőér utca és a Téglavető utca közti szakaszon a menetirány szerinti bal oldalon tervezett várakozósáv kapcsán a kivitelezés során több jelzés is érkezett a BKK-hoz, amely alapján a lakosság számára kedvezőbb kialakítást jelentene, ha a várakozósáv a jobb oldalon lenne. A felmerült módosítási igény kapcsán egyeztetett a BKK a polgármesteri hivatallal is, és a lakosság kérésének betartásával intézkedik a kért módosításnak megfelelően. Így ezen a szakaszon a várakozósávot az úttest menetirány szerinti jobb oldalán fogja kialakítani, a már kialakított forgalmi rendet a fentieknek megfelelően a közeljövőben módosítani fogja.
A kialakítást követően amúgy 3-6 hónapon belül utóvizsgálatot végzünk, hogy a forgalmi rend módosítása megfelel-e az előzetes várakozásoknak.”

 

(fotó: 10kerkult.hu/OGY, Facebook-Óhegy)