AD-blacklist1

2015
nov.
25

A tökös meg a töketlen

Boeing737 hajtomuAmíg Rákosmente önkormányzata erélyesen, látszó lakossági támogatással lép fel a repülőtér ellen zajügyben, addig Kőbánya önkormányzata más úton jár. Új zajadat-értékelési rendszer bevezetését kezdeményezik.

 

 


Miközben Kőbányán november 19-én a szokásos évenkénti közmeghallgatást tartották, egy kerülettel arrébb, a XVII.-ben úgynevezett zajkonzultációs fórumra hívta össze az ottani önkormányzat a lakosokat.


Kemény legény


A Liszt Ferenc repülőtérre fel- és leszálló gépek által okozott zajterhelés kapcsán szervezett eseményről a Hírmentén tudósítását idézzük.


„Riz Levente, Rákosmente polgármestere köszöntőjében elmondta, a legnagyobb problémát a kettes kifutópálya zaja jelenti, melyre évek óta keresik a megoldást. Javaslata szerint az önkormányzatnak és a rákoshegyi polgároknak együttesen kell fellépniük a siker érdekében, hiszen hosszú ideje nem történik előrelépés az ügyben. A polgármester kijelentette, hogy a városvezetés tervei között szerepel egy 2016. év eleji aláírásgyűjtés, melynek segítségével újabb lépéseket tehetnek meg a probléma eredményes megoldásához.
Rákosmente Önkormányzata a konzultációt megelőzően 1250 darab lakossági kérdőívet osztott szét a helyi polgárok között, melyet Kalocsainé Rásztóczky Magdolna környezetvédelmi szakértő értékelt ki. 445 darab válasz érkezett vissza, melyekből kiderül, hogy a kitöltők 90 %-a zavaró hatásként éli meg a reptéri zajt, illetve sokan kifogásolták az egészségügyi kockázatot és a kerthasználat ellehetetlenülését. A válaszokból kiderül, hogy legtöbben teljesen kitiltanák a közvetlen átrepülést, vagy legalább az éjszakai forgalmat. A kérdőív kitöltése során és a helyszínen is a polgárok nagy része a II-es futópálya bezárását, a reptér áttelepítését, illetve az 1983 előtti (II-es pálya átadása) állapot visszaállítását javasolták.
A kérdőív kiértékelését követően a hatóságokhoz megküldött kérdések és válaszok felolvasása következett. Ezt követően Kovács József, a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály Levegő- és Zajvédelmi Osztályának ügyintézője adott rövid tájékoztatást a hatósághoz intézett kérdések tárgyában.
A fórum a polgárok által feltett kérdések megválaszolásával ért véget. A konzultáció záró momentumaként elhangzott, hogy Rákosmente Önkormányzata és Rákoshegy lakói közösen próbálnak megoldást találni az ügy mihamarabbi pozitív lezárásához. Az ott élők mielőbbi beavatkozást várnak, legalább a hatályos jogszabályok betartását, de leginkább további repülési korlátozásokat követelnek a fel-és leszálló gépek zaját illetően.”


A fórumon részt vett egy kőbánya-kertvárosi lakos is – a városrészt legalább ugyanannyira érinti a probléma, mint a rákoshegyieket –, aki szerkesztőségünknek úgy kommentálta az elhangzottakat, hogy „ott legalább van egy tökös polgármester, aki kész ütközni a hatóságokkal a lakók érdekében, és ezúttal is keményen számon kérte a teszetoszaságukat”.
Szavai úgy is fordíthatók, hogy Kőbánya polgármestere, Kovács Róbert nem ilyen karakán városvezető…


Rendszerváltást


Nyilván nem tudjuk, mi zajlik a háttérben, de a kőbányai képviselő-testület november 19-i tanácskozásának éppen a témával kapcsolatos napirendje – és a helyhatóság eddigi magatartása – azért jól mutatja a felfogásbeli különbséget.


Egyfelől, érdekes módon, a kőbányai önkormányzat még soha hasonló tematikus, „zajos” egyeztetési fórumot nem rendezett a kőbányaiaknak – holott nyilván lenne markáns véleményük. A testületi ülésen felszólalt a kerület felsőrákosi részén, a repülőútvonal alatt élő Kustra Pál, aki megjegyezte, a repülők által keltett zajok bőven meghaladják a törvényben előírt határértéket: például egy idei júniusi éjjelen 18,6-szeres túllépést mértek. Mint mondta, a vonatkozó törvény szerint ez bűncselekménynek számít. (Ha már jog. A szocialista Somlyódy Csaba is azt emelte ki hozzászólásában, hogy a Budapest Airport Zrt.-t működése felett őrködni hivatott érintett hatóságok szakszerűtlen munkája és elképesztő magatartása – például iratokat tesznek hozzáférhetetlenné – szintén erősen bűncselekmény-gyanús.)


Másfelől a kőbányai erélytelenséget éppen dr. Pap Sándor alpolgármester ismerte el azzal, hogy „öt éve állóháborút vívunk”. Némi önfelmentési jelleggel megjegyezte, ebben „az önkormányzat mindent megtett, megállta a helyét”. (Lehet, hogy nagyot küzdött eddig, viszont a lakók ugyanúgy szenvednek.)
A városháza ezért – mint mondta – más szintre próbálja vinni az ügyet, kezdeményezik a repülési zajterhelés vizsgálata során alkalmazott értékelési rendszer felülvizsgálat; az erről szóló határozatot fogadták el testületi ülésen 14 igen és 1 nem szavazattal. (Az egyetlen renitens képviselő a fideszes Mácsik András volt – nagy valószínűséggel „elaludt” a gombnyomásnál.)


A kerület lakosaira nézve jelentős zavaró hatással vannak az egyes repülési zajok, mégis a jogszabályok szerinti számítási módszer alapján számolva (LAM) határérték alatt maradnak, amely által intézkedés ezek orvoslására nem történik. Álláspontom szerint a megítélési időre vonatkozó értékek nem veszik figyelembe az átrepülések eseti jellegéből adódó különösen zavaró hatást. A kerület egyes részein élőknek ugyanakkor naponta több mint száz repülőgép áthaladásából adódó egyedi zajszennyezést kell elviselniük.
Véleményem szerint fel kell oldani azt a problémát, hogy a maximális zajszint érték és a zaj zavaró jellege elmosódik az időegységre vetített értékelésben. A kellemetlen zavaró hatás megszüntetésére megfelelő megoldást kell meghatározni. A helyzet tehát olyan megoldást kíván, amely a hatályos jogszabályokban rögzített egyenértékű hangnyomásszint határértékekkel történő összehasonlításának és értékelésének a felülvizsgálatát irányozza elő a méréssel kimutatott maximális értékek hangsúlyosabb (súlyozott) figyelembevételével. Ehhez természetesen szükség van a zajjellemzők részletesebb vizsgálatának jogszabályi előírására és a zaj értékeléséhez egyéb tényezők kötelező feltárására.” – írta az előterjesztésben Kovács Róbert, aki helyett egyik alpolgármester társa szignálta az anyagot. (Az aláírás szerint vagy Pap vagy Radványi Gábor lehet az, pontosan nem tudtuk analizálni.)


Ám a kezdeményezés egy dolog, még üdvözlendő is, de attól még a hatóság nem biztos, hogy bevezeti. Talán nagyobb hangsúlyt adott volna ennek a húzásnak – vagy bármilyen más korábbinak – egy lakókkal közös, általuk megtámogatott fellépés. Ahogy saját zajügyében például – tökösen – a XVII. kerület teszi.

 


Gittegylet (?)
A Budapest Airport ellen valamiféle közös regionális összefogás is lehetne. Elvileg ugyanis azt a célt szolgálja a BA és a repülőtér környezetében lévő települések illetékes vezetőit tömörítő zajfórum, hogy valamiféle közös kompromisszumra jussanak a zajártalom csökkentésében vagy még elviselhetővé tételében. Mivel a fentiek szerint a XVII. kerület és a X. is önállóan cselekszik, úgy tűnik, ebben a grémiumban az érdekeltek egyezségre eddig nem jutottak.
Nem hivatalos információink szerint egyes települések elöljárói a kompromisszumkeresést másképpen értelmezik: saját maguk számára előnyös megállapodást kötnek a BA-val, ami miatt más városok, városrészek meg szívnak.