AD-blacklist1

2014
dec.
21

Januárban keményebbek lesznek!

utdij tuntetes budaors mtiSzombaton Szentendrén, vasárnap Budaörsön tartottak demonstrációt a helyiek a tervezett útdíj bevezetése ellen.

 

 

 

A nol.hu szerint negyven-ötven ember tüntetett az sztrádadíj kiterjesztése ellen Szentendre főterén szombat délelőtt. „ Legyen továbbra is ingyenes az M0!"; „Pilis-Dunakanyar nem fizet az M0-ásért"; „M0 díj = 0 Ft" – egyebek mellett ezeket írták transzparenseikre a tüntetők, akik szerint több tízezer emberrel „tol ki a kormány, ha nem mond le az újabb adó kivetésének tervéről."
Az egyik demonstráló szerint a térségben sokan használták az eddig ingyenes M0-ást, hiszen csúcsidőben sokkal tovább tart a városon keresztülhajtva elérni Budapest „másik oldalát" mint a körgyűrűn. Ezen pedig még az sem segít sokat, ha a kormány betartja ígéretét, és a Megyeri-híd mégis ingyenes lesz: az például, aki az M3-as bevezetőjén menne be Budapest központjába, az az M0-s és a főváros közötti néhány száz méter hosszú fizetős szakasz miatt lesz kénytelen matricát vásárolni.
A tüntetésen felszólalók – köztük Gulyás Balázs, a netadó elleni demonstrációk szervezője – egyebek mellett arról beszéltek: „felháborító", hogy az útdíj kiterjesztéséről előzetesen nem konzultáltak senkivel és például hatástanulmány sem készült. Volt, aki arra hívta fel a figyelmet: a Szentendre és a főváros között közlekedő HÉV-szerelvények, autóbuszok már most túlzsúfoltak, így ha az autósok zöme lerakná a kocsiját, akkor összeomlana a tömegközlekedés a térségben.


Szintén a nol.hu írta, hogy Budaörsön már nyomatékosabban jelezték a kormánynak demonstrálók, hogy nem fogadják el „az agglomerációt veszélyeztető rendelkezést": lezárták az M1-es és M7-es közös – most még ingyenes, de januártól már fizetős – szakaszát Budaörsnél.
A mintegy 200-250 ember részvételével tartott tüntetés végén, délután hat órakor rendőri „felvezetéssel" a már lezárt pályára gyalogolt öt demonstráló. Kezükben molinót tartottak, amire azt írták: „Tiltakozunk az útdíj bevezetése ellen". Mivel a demonstrálóknak egyelőre csak a figyelemfelhívás volt a célja, mindössze egy percen át zárták le a szakaszt, s csak a „kifelé" vezető oldalon blokkolták a forgalmat.


Az útlezárás előtt a demonstráció szervezője, Büki Zoltán felelevenítette, hogy a kormányzat titokban határozott az útdíj kiterjesztéséről, egészen pontosan arról, hogy januártól fizetni kell az autópályák fővárosi bevezető-, a sztrádák városokat elkerülő szakaszain és az M0-s autóúton. A szónok úgy vélte, mára kiderült, ez a kormány a szavakból nem ért, ezért úgy döntöttek, először figyelmeztetésként tartanak egy kisebb lezárást, és ha a kabinet nem vonja vissza döntését, akkor januárban országszerte már legalább 25 helyszínen, és nem csak egy percig lassítják le a forgalmat.


A demonstráción felszólalt a város polgármestere, Wittinghoff Tamás (Budaörs Fejlődéséért Egyesület) is, aki egyebek mellett arról tett említést, a sajtóból értesültek csak a kormány tervéről, ráadásul az utólag összehívott, egyeztetésnek nevezett fórumokon is biodíszletnek akarták felhasználni a polgármestereket. Szerinte nonszensz az is, az agglomerációs települések éveken át küzdöttek azért, hogy a tehermentesítő utakra tereljék a forgalmat, most pedig újra a lakóövezetekre zúdul a gépkocsik áradata. Az abszurditásra talált más példát is. Budaörsnél a város építette ki a sztrádánál a közvilágítást, még a villanyszámlát is az önkormányzat fizeti, mégis az állam akar keresni az úton. A bevételről szólva Wittinghoff megemlítette, az ország költségvetéséhez képest viszonylag kis összegért teszik tönkre a térség közlekedését, a bevezető utak díjasításától remélt 1,7 milliárdnál 35-ször költenek többet jövőre stadionépítésre.

 


Nem mennek el

Az MSZP szerint a Fidesz-KDNP lehetetlenné fogja tenni a szocialisták által kezdeményezett, az útdíjjal kapcsolatos keddi rendkívüli parlamenti ülés megtartását. Harangozó Tamás, az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese vasárnap tudatta: a házbizottság vasárnapi ülésén Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője világossá tette, a Fidesz-KDNP nem támogatja az MSZP-nek azt a kezdeményezését, hogy az embereknek ne kelljen díjat fizetniük az M0-s bizonyos szakaszain és az elkerülő utakon.
A szocialista képviselő azt írta, a házbizottságban a Fidesz bejelentette, hogy keddre egy másik parlamenti ülésnapot hívnak össze, ahol a plázastop meghosszabbításáról, valamint "a fideszes haverokat helyzetbe hozó", az áruházláncok kötelező nyereségéről szóló, a köztársasági elnök által visszaküldött törvényeket fogják újra megszavazni. Mivel két különböző témájú ülés nem lehet ugyanazon a napon, ez azt jelenti, hogy az MSZP által kezdeményezett, az útdíjról szóló keddi ülésnap megtartását a Fidesz képviselői lehetetlenné teszik - szögezte le Harangozó Tamás. Hozzátette: az MSZP vérlázítónak tartja, hogy miközben a korrupt kormánypártok az útdíjak ügyében gúnyosan az emberek szemébe nevetnek, változtatás nélkül áterőltetik a saját, mutyival teli törvényeiket, annak ellenére, hogy ezek még Áder János köztársasági elnök véleménye szerint sem alkalmazhatók január elsejétől.


Rogán Antal vasárnap azt mondta, a plázaépítési tilalmat fenn kell tartani, nem szeretnék, hogy január 1-jétől Magyarországon ismét épülhessenek plázák. Hozzátette: ha a parlament ezzel a kérdéssel csak februárban foglalkozna, akkor joghézag alakulhatna ki, amely később vagy jogvitákhoz, vagy ténylegesen megvalósuló plázaépítésekhez vezet.
A kereskedelmi törvény módosítása kapcsán a Fidesz frakcióvezetője közölte, azt látják, a nemzetközi kereskedelmi láncok többször is tettek kísérletet arra, hogy a Magyarországon keletkezett bevételeiket külföldre vigyék; valamely külföldi leányvállalatuknál adózzanak utána, és a profitot ott vegyék ki.
Rogán Antal azt is jelezte: azért nem mennek el az útdíjjal kapcsolatos rendkívüli parlamenti ülésre, mert ezt politikai színjátéknak tartják. Közölte, várhatóan ez a kedd reggelre összehívott rendkívüli ülés határozatképtelen lesz. (MTI)